Hur kan spel få oss att spara el?
– Genom att ta fram en serie dataspel har vi kunnat göra elkonsumtionen synlig i ett hushåll. Avhandlingen visar hur dataspelen kan göra folk medvetna om sin elkonsumtion och påverka deras attityder och beteende, säger Mattias Svahn.
Mattias Svahns forskning har genomförts i samarbete med bland annat Eskilstuna energi och miljö samt Interactive Institute Swedish ICT/Energy Design (Interaktiva institutet) i Eskilstuna som utvecklat och designat själva dataspelen. Energimyndigheten, med säte i Eskilstuna, har varit med och sponsrat projektet.
– Ju mer spelaren stänger av sina elslukande hushållsapparater i verkligheten desto bättre går uppdrag, tävlingar och fajter i spelmiljön. Allt handlar om att lära familjer att spara elektricitet och energi, förklarar Mattias Svahn.
Dataspelen har testats med hjälp av en skolklass i Eskilstuna.
– Vi lever ju i ett internetsamhälle men det betyder också att vi lever i ett elsamhälle. Spelen bygger på data från hushållens elmätare och på så vis kan man spela dataspel på både sin mobiltelefon och sin hårtork eller diskmaskin i samarbete, säger Mattias Svahn.