Kö till verkstan orsakar inställda Mälartåg

Är du pendlare och har råkat ut för inställda tåg på grund av "vagnbrist" på sistone? Då är du inte ensam. En kombination av orsaker gör att många av Mälartågen just nu är på verkstad.

Mälartåg har kört med kortare tåg på grund av fordonsbrist i vinter, vilket gör att det är trångt på många avgångar.

Mälartåg har kört med kortare tåg på grund av fordonsbrist i vinter, vilket gör att det är trångt på många avgångar.

Foto: Åsa Karlsson

Eskilstuna/Strängnäs2024-02-08 16:57

Var och varannan dag drabbas resenärer av att Mälartåg är försenade eller inställda. En av de orsaker som ofta angetts den senaste tiden är "vagnbrist".

Bristen beror på att fler fordon än vanligt är tagna ur trafik just nu och befinner sig på tågdepån i Gredby. Anledningen är en kedja av omständigheter, som börjar med att det varit vinter. Det menar Erik Söderberg, presschef på MTR som kör Mälartågen.

undefined
Erik Söderberg, presschef på MTR.

– Det är många faktorer bakom fordonsbristen och det gäller inte bara oss utan hela branschen. Delvis är förklaringen den stränga vintern som varit; den har inneburit en stor utmaning. Väderrelaterade skador har uppkommit som ökat behoven av underhåll.

Bland annat handlar det om att is bildats på vagnarna vilket gör att de fått problem i trafiken. Mycket arbete går åt till avisning och underhållet tar längre tid att genomföra. Den hårda vintern har även orsakat många fler skador och fel på fordonen än vad underhållsverksamheten är dimensionerad för, menar Erik Söderberg.

undefined
Tågdepån i Gredby är hårt ansträngd. Många tåg står i kö att servas och underhållas.

Även på verkstaden i tågdepån finns problem. Man lider fortfarande av sviter efter pandemin, det är bland annat brist på både material och reservdelar i hela världen.

– Det är ett hårt tryck på depån med köer och väntetider. Ibland kan vi behöva vänta upp till ett halvår på reservdelar. Säkerheten är högsta prioritet för oss, vi rullar inte ut tåg som inte är servade. Tåg behöver underhåll även när det inte är vinter, men nu är kapaciteten ännu mer ansträngd, säger Erik Söderberg.

Det finns ytterligare orsaker till vinterns inställda tåg.

– Under december hade vi även stor sjukfrånvaro som påverkat kapaciteten. Detta tillsammans har skapat ett behov av underhåll som nu tar tid att komma i kapp – flera fordon väntar fortfarande på underhåll.

undefined
Mälartåg har kört med kortare tåg på grund av fordonsbrist i vinter, vilket gör att det är trångt på många avgångar.

Han beklagar att resenärerna påverkats negativt.

– Det är mycket beklagligt men för att de ska drabbas så lite som möjligt försöker vi främst att köra tåg som skulle gått med två fordon som korta tåg, men vi har i undantagsfall också behövt ställa in tåg helt på grund av vagnbrist. Vi har hanterat det här i den mån det varit möjligt.

När vintern är över hoppas Erik Söderberg att många av problemen ska lösa sig.

– Det kommer fortsatt att finnas utmaningar, men det kommer att bli lättare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!