Visserligen är hon säker på att det skickades ut information om den planerade driftsstoppet i god tid i förväg.
Fortlöpande service
– Vi gör fortlöpande servicearbeten för att bibehålla kvaliteten. Valnatten är inte värderad att ingå i den lista av större händelser, då vi fryser allt reparationsarbete. Julafton och nyår utförs inga reparationsarbeten till exempel, säger Karin Nordlund, informationsansvarig på Telia.
Varför fick till exempel tidningen inte någon information om detta?
– Det har blivit en miss där och vi beklagar det som hänt. Vi får se över om valnatten kanske ska ingå i större händelser.
Är inte det ganska självklart att valnatten är en stor händelse, det handlar ju om Sveriges framtida styre?
– Nej, det är inte den bedömningen vi gjort, säger Karin Nordlund.
De planerade driftstoppen brukar läggas just mellan nätter från söndag till måndag där de normalt sett gör minst skada.
I just detta var tillfället det sämsta tänkbara – klockan slår om från 23:59 och all fast telefoni bara dör.
Problem för Kuriren
– Vi hade 22 blanka sidor och fick plötsligt gå över till att ta in rapporterna från lokalredaktionerna på mobiltelefoner, säger nyhetschefen Eva Burman på Eskilstuna Kuriren. Alla texter dikterades via mobiltelefoner och skrevs in av reportrarna som var kvar.
Tekniska avdelningens chef Bengt Salomonsson lyckas inom två timmar få fatt i rätt jourperson på Telia och lyckas häva stoppet.
Driftstoppen som sådana kommer vi inte undan:
Måste underhålla
– För att behålla en god kvalitet måste vi underhålla nätet, säger Karin Nordlund på Telia.
– Men vi är säkra på att det gick ut information om detta via ett mejl skickat 1 september. Om det har kommit fram eller inte, kan jag inte svara på.
Men inga kunder som protesterade?
– Jo, men bara en. Länsstyrelsen påtalade att det inte var en bra tidpunkt för deras del. Så vi undantog dem.