Fördelen med den nya femte generationens (5G) mobilnätverk är de betydligt snabbare överföringshastigheterna. Gigantiska datavolymer kan transporteras på avsevärt kortare tid än på det befintliga 4G-nätverket.

Testet, som ska pågå under två år, sker i ett samarbete med mobiloperatören Telia och telekomföretaget Ericsson. En handfull företag från de nordiska länderna har valts ut för att delta.

För Volvo innebär det en möjlighet att utveckla nya teknologier där man tänjer på gränserna för självkörande, så kallade autonoma maskiner. Ett lokalt mobilnätverk kommer att skapas på anläggningen i Eskilstuna för att användas i den pågående forskningen.

Den mast som behöver byggas för den nya tekniken kommer att stå klar under det första kvartalet 2019, berättar Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE.

– Det här projektet är väldigt spännande och det betyder mycket för oss. Vi hoppas att det ska kunna speeda upp utvecklingen av förarlösa autonoma maskiner som är förprogrammerade enligt en GPS-rutt.

Vi hoppas att det ska kunna speeda upp utvecklingen av förarlösa autonoma maskiner

Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE

Att Eskilstunaanläggningen blir centrum för Volvos del i testet är ingen tillfällighet.

– Det är i Eskilstuna vi har företagets största utvecklingsavdelning för automationslösningar. Det är här vi fokuserar på detta och det är här kompetensen finns, säger Anne Bast.

[map type="google-maps" lat="59.4031918369712" long="16.436717172460938" zoom="12" view_type="roadmap" marker="true"]

Tack vare 5G-nätets prestanda blir kvaliteten på till exempel de videoöverföringar man får från de fjärrstyrda maskinerna väsentligt bättre än med nuvarande trådlösa nätverk.

– Det är en otroligt stor skillnad i snabbhet. Det finns alltid en fördröjning i realtid men den kommer att bli mycket mindre nu.

Ett exempel på framtida användningsområden med självkörande maskiner finns inom gruvsektorn, där Volvo CE tidigare deltagit i olika utvecklings- och forskningsprojekt.

Efter en sprängning kan det i dag krävas flera timmars ventilation innan miljön är tillräcklig säker för förare och annan personal. Med självgående fordon kan arbetet sättas igång omedelbart, något som ökar produktiviteten och samtidigt höjer säkerheten.

– Gruvsektorn är ett väldigt gynnsamt segment att använda det här i. Med snabbare trådlös kommunikation behöver man inte alltid ha folk nere i gruvan.