På måndag är det final i det svenska mästerskapet i busskörning. De tävlande kommer att utmanas i fyra delar. En katastrofövning där deltagarna bland annat kommer att få släcka en brand, manövrera mellan koner, köra halkbana och en del där miljökörningen sätts på prov. Allt sker på Gillingebanan norr om Stockholm.

Abdihafid Mohamud Mohamed, 35 år, och Akram Saleh, 29 år, arbetar som busschaufförer på Transdev i Eskilstuna och lyckades båda kvala in till finalen. Av 448 busschaufförer som skrev teoriprovet på 30 frågor under 15 minuter var det 16 som hamnade på listan över finalister. Nu är det snart dags för den praktiska delen i tävlingen.

– När det gäller och man sitter bakom ratten blir man nervös, säger Akram Saleh.

Artikelbild

Abdihafid Mohamud Mohamed och Akram Saleh ser framemot att åka tillsammans till Stockholm och tävla i finalen i bussförar-SM.

För Abdihafid Mohamud Mohamed är det första året som busschaufför men han arbetade tidigare inom färdtjänsten. Han är med för att bli en ännu bättre chaufför.

– Det är första året så jag känner mig lite nervös. Jag hoppas på att bli bättre som busschaufför och att jag får bra poäng, säger Abdihafid Mohamud Mohamed.

Akram Saleh har arbetat som busschaufför i 7 år och har tagit sig till finalen förr men väntar fortfarande på sin pallplats. Det här blir hans fjärde år i mästerskapen. Han tycker att manövreringsdelen har varit knepigast.

Några av deras kollegor ser ingen poäng med att vara med i mästerskapen år efter år, men det håller inte finalisterna med om.

– Om de tycker att de kan allt, varför är de inte med och tävlar då? Jag tänker vara med varje år. Det är en ära att bara vara med bland de 16, säger Akram Saleh.

Abdihafid Mohamud Mohamed fyller i:

– Det är inte säkert att man vinner men det är bättre att delta och prova själv. Man måste satsa lite, någon gång kommer man att vinna.

Enligt Jacob Albertsen, projektledare för bussförar-SM, är momentet sparsam körning ofta svårast. Men det är inte de här finalisterna oroliga för. Transportföretaget Transdev har ett system för att köra så miljövänligt som möjligt och körsättet går att se på en skärm ovanför busschauffören. Om chauffören lyckas bra med sin sparsamma körning på jobbet kan det komma att belönas med en bonus på lönen.

Har ni några tips om hur man blir en duktig busschaufför?

– Det är bara att ta det lugnt och försiktigt, tänk inte på tiden utan säkerheten går först. Ha tålamod, det kommer man långt på, säger Akram Saleh.