Brister i kommunens livsmedelskontroll

Livsmedelsverket är inte nöjt med hur Flens kommun sköter kontrollen av anläggningar som handhar livsmedel.

Flen2016-06-30 07:01

Senaste den 31 oktober ska kommunen kunna borga för att livsmedelskontrollen utförs enligt lagstadgade rutiner. Bland annat ska tillräckligt många inspektörer finnas att tillgå, kontrollerna ska utföras regelbundet och i rätt omfattning.

I sin kritik menar Livsmedelsverket att kommunen inte kontrollerat tillräckligt många anläggningar de senaste åren och att de verksamheterna med riskfyllda miljöer bör kontrolleras ännu mer.

I Flen tjänstgör totalt fem miljöinspektörer varav en jobbar heltid med livsmedelskontrollerna. Förutom denna finns kompetensen för livsmedel även hos minst en av de andra fyra och denna hjälper till att täcka upp vid behov.

– Dessutom samarbetar vi med Katrineholm där de har två livsmedelshandläggare. Det är så man måste jobba och vi hjälps åt, säger Peter Israelsson, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.

Bristerna som Livsmedelsverket nu anmärker på härstammar från 2014.

– Vi hade bara en livsmedelshandläggare och hann inte utföra allt enligt vår tillsynsplan. Vi tog in en extra resurs för att komma ifatt och de har vi gjort nu men brustit i redovisningen, säger Peter Israelsson som med redovisningen menar slutrapporten för 2014 som lämnas in året efter.

– Det är olyckligt att det blir så här och det får vi ta på oss. Men nu har vi resurserna och säkerställt att vi har mer än en person som klarar av jobbet och vi är inte lika sårbara längre.

Får kommunen böta något för bristerna?

– Föreläggandet innebär att vi måste säkerställa hur vi redovisar. Om vi inte utfört något kunde det ha blivit sanktionsavgifter men det finns inga viten i det här i nuläget, säger Peter Israelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om