Det är den låga måluppfyllelsen inom skolan i Flen som är upprinnelsen till att kommunen startade ett skolprojekt. Sedan januari har projektledaren Kristina Lohman samlat faktaunderlag, intervjuat nästan 1- 000 lärare, rektorer, elever och föräldrar och analyserat läget. Än så länge är det första utkastet till skolanalysen arbetsmaterial. Under gårdagen fick alla kommunens lärare en presentation av analysen och hade möjlighet att tycka till om den. I dag får personal inom förskola och fritids ta del av analysen eftersom skolprojektet sträcker sig från förskola till årskurs nio.
- Vi har öppenhet i arbetet för att skapa engagemang och delaktighet. Förändringen ska ske inom klassrummen, säger Kristina Lohman.
- Projektet är synligt. Som personal har det funnits möjlighet att vara delaktig, säger Ursula Sköld som är lärare på Malmaskolan.
Det som framför allt har kommit fram under arbetet med analysen är att det finns brister inom kvalitetsarbete, samordning samt ledning och styrning.
- Det systematiska kvalitetsarbetet har inte fungerat för det har inte funnits tillräcklig närkontakt mellan ledning och verksamhet, säger kommunchef Lars Rådh, ordförande i skolprojektets styrgrupp.
Men hur styrning och ledning eller annat kommer att förändras är inget Lars Rådh kan svara på i dag. Först ska analysen färdigställas och i december ska kommunfullmäktige godkänna rapporten som underlag för fortsatt arbete innan det fattas beslut om åtgärder.
Hur stora är förhoppningarna med skolprojektet?
- Jag har en förhoppning om att Flen ska sluta ligga sist i Lärarförbundets egen undersökning. Jag hoppas att vi snart tar emot priset som årets klättrare, säger Håkan Borg, Lärarförbundet.