På IM går elever från bland annat Sverige, Syrien, Eritrea, Somalia och Afghanistan. Det finns fem olika inriktningar på introduktionsprogrammet, varav språkintroduktion är en av dem.
Läraren Lars-Evert Larsson har jobbat ett år på IM men 16 år inom skolan. Hans erfarenhet är att den sociala bakgrunden påverkar hur det går för eleverna i skolan.
– Det kan i början vara ett dilemma med språket men den sociala bakgrunden kommer alltid att spela in. Är barnens föräldrar läkare och akademiker spelar det ingen roll från vilket land eleverna kommer, säger Lars-Evert Larsson.
Den svenska skolan ska ge alla elever möjlighet att uppnå goda resultat.
– Skolans roll är att kompensera bakgrunden. Men det underlättar om man har en bakgrund man har hjälp av, det bara är så även om det finns undantag.
Lars-Evert Larsson berättar att han brukar säga att det finns en viktig kurs i livet.
– Det är en kurs som ges i varje familj, det är den vid frukostbordet, där man pratar i familjen. Jag vill hävda att den har en del påverkan.