Kommunen har träffat ett avtal med Örebroföretaget Media Group och den stora ljusskylten beräknas vara på plats till nästa månadsskifte.
– De kontaktade oss och vi tyckte det skulle passa oss väldigt bra. De har bygglov för skylten klart och vi har dragit fram el och den beräknas vara igång till den förste september, säger Flens näringslivschef Mikael Larsson.
Skylten är tolv kvadratmeter stor, fyra meter på bredden och tre på höjden. Den består av ledteknik, visar varje reklambild i fem sekunder och ska vara igång dygnet runt.
– Den kommer att sitta mitt emot Momento vid Jättuna. Det blir två skyltar i en eftersom den är utformad som en plog och kan ses både av norrgående och södergående trafik, säger Mikael Larsson.
Förlagan finns i Laxå där pilotprojektet gett bra utfall och Mikael Larsson hoppas att många företagare både lokalt och nationellt samt privatpersoner ska utnyttja den nya marknadsföringsmöjligheten.
– Media Group säljer in reklamplatser och står för kostnaden av skylten och vi delar på elkostnaden. Kommunen har avtal på att få var fjärde visningsplats på tavlan, säger Mikael Larsson.
Stefan Hertin är etableringsansvarig på Media Group och ser många fördelar med att marknadsföra sig på en plats där tusentals bilister passerar varje dag.
– Detta öppnar möjligheter för små och relativt fattiga kommuner att få bra effekt och att hjälpa det lokala näringslivet. Det är ofta en annan inställning till näringslivet i de mindre kommunerna. De ser inte reklam som något fult utan ett sätt att rädda företagandet.
Stefan Hertin talar också om möjligheten till väginformation på skylten och att kommunen kan få ut samhällsinformation som är viktig för invånarna att uppmärksamma.
– Det kan bli ett samarbete med Trafikverket i framtiden, säger han.