Kritiken består i att företaget inte passar inte tider, ger ett dåligt bemötande, inte står för en god service och sprider oro bland äldre. Eivor Valfridsson har bott i Flen sedan 2001 och är pågrund av en knäprotes i stort behov av färdtjänst och åker flera gånger i veckan.
- Att vänta tio minuter är okej, man ska inte behöva vänta en timme och missa sin läkartid. Det är allvarligt. Många är förbannade men vågar inte klaga. Jag har tröttnat och ringer ofta till Flens Taxi istället. De kommer alltid i tid och sköter sig säger Eivor.
Även Björkens dagverksamhet i Malmköping är kritiska. De har lämnat in en skrivelse till Flens kommun där de beskriver en stor oro bland äldre och deras anhöriga på grund av bristerna i färdtjänsten.
- Vi har hand om människor med minneshandikapp och trygghet är a och o för dem. Men vi kan inte lita på färdtjänsten. Som det är nu får vi ägna stor del av vår tid till att lugna ner de äldre, säger Christina Andersson som jobbar på Björken.
Flens Bil och mc AB är anlitade av Tuwa som bemanningsföretag i Flen och ansvarar för personalen. Eskilstuna-Kuriren har utan framgång försökt nå företagets personalchef Stefan Skog utan framgång. Johan Lindberg är personalansvarig på Tuwa och han blir förvånad över kritiken.
- Det känns snopet och väldigt beklagligt. Jag vet inte om det beror på felaktig rekrytering eller om någon missförstått sitt uppdrag, men det är inget vi står för och vi kommer absolut att agera. Vi kan inte ha personal som missköter sitt uppdrag.