Han fick vänta i tre veckor på de försvunna pengarna

Insättningsautomaten gick sönder och 37 500 kronor försvann i tomma intet. I tre veckor fick Leif Larsson kämpa för att få tillbaka pengarna.– Det var många oroliga timmar och telefonväntan.

Bankomat-140414-fle-db-2.jpg

Bankomat-140414-fle-db-2.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Flen2014-05-06 06:00

Den 17 mars skulle Leif Larsson sätta in 40 000 kronor i kontanter på banken åt sina föräldrar. Han gick till insättningsbankomaten som ligger i anslutning till Sörmlands Sparbank i Flen där han tidigare har satt in pengar vid flera tillfällen. Till en början gick allt som det brukar, men plötsligt avbröt automaten insättningen och levererade ett kvitto med texten "tekniskt fel". Leif kunde plocka ut de kvarvarande 2 500 kronorna innan automaten stängdes igen.

– Jag blev helt kall. Jag var rädd att pengarna fanns kvar i systemet och att nästa person som använde automaten skulle kunna sno åt sig dem, säger Leif.

Efter att ha hämtat sin bil som var på reparation åkte Leif tillbaka till automaten som fortfarande var avstängd på grund av tekniskt fel. När Sörmlands sparbank öppnade hänvisades han till att kontakta sin personliga bank, SEB, samt Bankomat AB som ansvarar för bankomaten.

– Jag fick en chock över att de inte tar ansvar över automaten som stod i deras foajé, säger Leif.

Istället började en flera veckor lång jakt för Leif på de försvunna pengarna. Leif hänvisades av SEB att göra en reklamation som SEB i sin tur skulle skicka vidare till Bankomat AB. Leif gjorde så och fick besked i stil med att "pengarna brukar dyka upp" och att "det bara borde ta några dagar". Men dagarna gick utan att några pengar kom in på kontot.

– När det hade gått två veckor började jag inse att jag inte skulle få tillbaka pengarna. Jag hade inget bevis, bara en lapp som det stod "tekniskt fel" på, men inte hur mycket pengar det handlar om.

Han ringde till SEB:s kundservice varje dag men fick prata med en ny person vid varje tillfälle och tvingades därför starta om processen gång på gång.

– Det hängde i luften på många sätt, pengarna var borta och det fanns ingen som ville ta tag i ärendet. Det var jobbigt, jag låg och funderade mycket på kvällarna. Det var många oroliga timmar och telefonväntan.

Men så, den sjunde april, fanns plötsligt pengarna på kontot. Dagen efter ringde Leif till SEB:s ekonomiska rådgivare i Eskilstuna och ifrågasatte varför han inte blivit informerad om att pengarna var tillrätta och vad som hade hänt. Dagen därpå fick han ett brev med en ursäkt och två biobiljetter.

Leif menar att han alltid fick ett vänligt bemötande men är kritisk till att det inte finns någon röd tråd hos SEB och Bankomat AB. Någon som tar sig an problem likt det han hade och håller kunden informerad.

– De måste förbättra sin kommunikation och bli bättre på att ta tag i ärenden och ge information. Om jag inte hade legat på tror jag inte att jag hade fått tillbaka pengarna. Då har jag ändå lite telefonvana och har internetbank. Vad gör de som är äldre och inte är med i den här världen?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om