I år gick 45 elever från förberedelseklass och introduktionsutbildningen för nyanlända på gymnasiet på sommarskola. Det var också 51 elever från grundskolans årskurs 7, 8 och 9 som gick på sommarskola. Nu har undervisningen utvärderats.
Lärarna efterfrågar en bättre planering och framförhållning från barn- och utbildningsförvaltningens sida. Lärarna upplever att ansvaret för administrationen av sommarskolan har förskjutits från förvaltningen till lärarna och de anser att det inte är deras uppgift. Vidare vill lärarna se en bättre planering. De anser att det är för sent att planera sommarskolan i maj när beslutet om statsbidrag kommer. I stället skulle de vilja att barn- och utbildningsnämnden sätter av pengar till sommarskolan i sin budget så att skolan kan planeras i tid. I år hann lärarna inte åka runt och informera på alla skolor om sommarskolan. Det deltog sedan heller inte elever från alla skolor.
Lärarna vill också ha tydligare riktlinjer om till exempel vad de ska göra i undervisningen, vilka elever som ska få gå och vad som ska uppnås med sommarskolan.
Nöjda elever
Eleverna verkar dock tycka att sommarskolan var bra. 25 elever deltog i utvärderingen. Av dem var sju mycket nöjda, 16 ganska nöjda och två lite nöjda med undervisningen.