â Miljöaspekten Ă€r kanon! Det hĂ€r drivmedlet minskar koldioxidutslĂ€ppen markant och Ă€r ett bra komplement till elbilar som en del i omstĂ€llningen, sĂ€ger Vesa Hautala som Ă€r sĂ€ljchef pĂ„ OKQ8 i Flen.
Det var i förra veckan som det nya fossilfria drivmedlet ersatte ett annat pÄ stationen. Tanken med etanol E85, tömdes och fylldes istÀllet med HVO.
â 2004 satsades det ordentligt pĂ„ E85 och det gick bra till en början. Men i dag sĂ€ljer jag en kubik etanol i mĂ„naden jĂ€mfört med 100 kubik diesel och bensin. SĂ„ valet var ganska enkelt, sĂ€ger Hautala.
Ăn sĂ„ lĂ€nge har inte kunderna kastat sig över pumpen med HVO-mĂ€rkning. Men Vesa Hautala tror att drivmedlet har alla chanser att bli populĂ€rt över tid.
â Det Ă€r lite dyrare Ă€n vanlig diesel men jag tror att mĂ„nga vill bidra till klimatet genom den lilla extrakostnaden. Det Ă€r en del som Ă€r nyfikna och frĂ„gar vad det Ă€r, sĂ€ger Hautala som pĂ„pekar vikten av att sĂ€kerstĂ€lla att det gĂ„r att tanka HVO i dieselbil man kör.
Hos Circle K pÄ andra sidan rondellen gÄr man i vÀntans tider. Det pÄgÄr en utrullning av HVO hos Circle K i Sverige, i nulÀget finns drivmedlet pÄ ett 70-tal stationer.
â Vi kan idag inte ge besked pĂ„ nĂ€r vĂ„r station i Flen kommer att fĂ„ HVO100, sĂ€ger Maria Philipson, kommunikationschef pĂ„ Circle K.
Enligt Flens kommuns drivmedelsplan har kommunen 140 fordon. Av dessa drivs 102 av diesel och totalt 84 procent av hela fordonsflottan drivs av fossila brÀnsle.
Majoriteten av kommunens dieselbilar Àr godkÀnda för HVO och i maj 2019 ingick kommunen ett avtal om att kunna tanka HVO pÄ tankstationen pÄ Talja.
â Det stĂ€mmer att vi tecknade ett avtal med företaget som tillhandhĂ„ller pumpen, men det nyttjades aldrig. Det visade sig att de inte kan driva försĂ€ljning pĂ„ platsen enligt samhĂ€llsbyggnadsförvaltningens bestĂ€mmelser, sĂ€ger Ă sa Johansson, controller för inköp och upphandling pĂ„ Flens kommun.
Flens kommun har Àven ett avtal med Circle K men det hindrar inte kommunen frÄn att nu kunna tanka HVO100 pÄ OKQ8, enligt à sa Johansson. Om inte Circle K kan erbjuda HVO stÄr det kommunen fritt att nyttja andra som kan tillgodose just det behovet.
â Jag kan inte se nĂ„got hinder för det. Vi bryter inte mot nĂ„got avtal eftersom inte Circle K kan leverera HVO till oss, sĂ€ger hon.
Flens kommun har som mĂ„l att vara helt fossilfria nĂ€r det gĂ€ller drivmedel Ă„r 2030 och ingĂ„r i samarbetet Fossilfritt 2030. Det Ă€r en samverkan mellan Uppsala, Stockholm, Ărebro, Ăstergötland, Södermanland och VĂ€stmanlands lĂ€n.
â Att Flen har fĂ„tt HVO betyder mycket. Det Ă€r en pusselbit i det stora hela, sĂ€ger Björn Isaksson, projektledare pĂ„ Biogas öst och Fossilfritt 2030.
Flens kommun har det redan i dag bra stÀllt med elbilar och under Äret planeras en biogasmack stÄ klar. Med HVO:s intÄg har Flen goda förutsÀttning att nÄ det fossilfria mÄlet, anser Isaksson.
â Som komplement till el och gas Ă€r HVO nĂ€stan ovĂ€rderligt för att nĂ„ en riktigt hög nivĂ„ förnybart drivmedel. Det Ă€r vĂ€ldigt enkelt och fungerar i stort sett i alla dieselbilar, sĂ€ger han.
Björn Isaksson lyfter dock fram problematiken men att fÄ fram tillrÀckliga mÀngder hÄllbart producerad rÄvara för att fÄ fram HVO. NÄgot Flens kommuns miljöstrateg Tomas Högberg instÀmmer i.
â Fossila brĂ€nslen mĂ„ste fasas ut, och möjligheten att tanka HVO i kommunen ger oss ökade möjligheter till detta. HVO Ă€r mycket likt diesel och Ă€r dĂ€rför sĂ€rskilt anvĂ€ndbar för att stĂ€lla om trafiken frĂ„n tunga lastfordon. FrĂ„gan Ă€r dock mer komplex. Det finns bĂ„de dĂ„liga och bra biobrĂ€nslen, dĂ€r efterfrĂ„gan ökar och tillgĂ„ngen Ă€r begrĂ€nsad pĂ„ de bra sĂ„dana, skriver han i ett mejl till tidningen.
Det har lyfts fram kritik mot framstÀllningen av HVO. Gröna bilisters sammanstÀllning "Drivmedelsfakta 2020" visar att det innehöll palmolja eller palmoljederivat i 44 procent av den förnybara HVO-diesel som tankades i Sverige under 2019. Den typen av "smutsig" HVO-diesel innebÀr, enligt EU, större miljöpÄverkan Àn fossil diesel.
â SĂ„ det Ă€r viktigt att inte sĂ€tta likatecken mellan biobrĂ€nslen/HVO och klimatsmart. Jag vill understryka att det Ă€r bra med tillgĂ„ng till HVO dĂ„ det Ă€r en dellösning. Men vi mĂ„ste fortfarande sĂ€kerstĂ€lla att biodrivmedlen inte medför stora skogsavverkningar, vare sig i Sverige eller i utlandet, innan vi fĂ„r en reell klimatnytta eller ska kunna anse det vara en hĂ„llbar lösning, sĂ€ger Högberg.