"På det stora hela fungerar modellen bra"

Trafikverket ser över kriterierna för vilken trafik som prioriteras på järnvägen. Men några stora förändringar är inte att vänta.

Flen2014-03-04 05:00

Varför värderas affärsresor högre än pendlarresor?

– Det sker inte i alla stycken men om man generaliserar är det så. Vi tar inte ställning till om det är ett snabbtåg eller ett regionaltåg som har större prioritet. Vi tittar ingående på parametrar. Det intressanta är vad man transporterar och vad det ger för samhällsekonomisk nytta, säger Jonas Westlund, chef för Trafikverkets enhet för försäljning.

Han säger dock att man på Trafikverket själva har funnit brister i Tågplan 2014 och fått många synpunkter på planen utifrån.

– Vi har startat upp ett arbete internt på Trafikverket där vi gör en översyn av kriterierna för vilken trafik som prioriteras. När vi är klara med vår översyn kommer vi att involvera branschen.

Modellen kommer dock inte att förändras helt.

– Det är inte så att vi gör helt nya regler. På det stora hela fungerar modellen bra men det finns anledning att titta på vissa delar, säger Jonas Westlund.

Hur kommer Sörmlandspilen att påverkas av ändringarna i modellen?

– Det vet jag inte. Så långt har vi inte kommit i vårt arbete.

Om MTR och Citytåg kommer i gång med sin planerade trafik på Västra stambanan innebär det ökad restid mellan Stockholm och Flen på upp till 17 minuter. Men om bolagen inte kommer i gång som planerat kan det göra att förändringar förskjuts i tid.

– Det skulle kunna göra att chanserna ökar för att kunna förlänga det som gäller nu in på hösten.

Frågan är hur det blir med tågplan 2015, om resenärerna på Sörmlandspilen även fortsatt får räkna med långa stopp i Södertälje och Gnesta.

– I Tågplan 2014 hade vi att göra med ökad trängsel på järnvägen. Nu är vi bättre förberedda när vi har genomgått det här en gång. Vi kan snabbare ta beslut och göra bättre genomarbetade förslag, säger Jonas Westlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om