Personal larmar om stora brister hos socialtjänsten

Personal på socialtjänsten slår larm om stora brister som drabbar utsatta personer i Flens kommun. Hård kritik riktas samtidigt mot ledningen för att de inte lyssnar på sina anställda.

transport (2).jpg

transport (2).jpg

Foto:

Flen2015-04-25 07:00

Fallfärdiga lägenheter, dåligt bemötande, bristfällig dokumentation, icke existerande uppföljningar, en nedvärderande syn på bostadslösa och en ledning som blundar för medarbetarnas åsikter och synpunkter. I en nyligen inlämnad Lex Sarah-anmälan larmas det om stora missförhållanden inom socialtjänsten i Flen.

Det är arbetet med ansökningar om boende samt uppföljning av ansökningar om boende som är föremål för den anmälan som en anställd inom socialtjänsten har skickat in. I en lång rad exempel beskrivs det hur personer som kommunen har hjälpt med boende har drabbats på grund av brister i verksamheten.

I ett fall görs en orosanmälan felaktigt mot en ensamstående mamma på grund av brister i hanteringen och i ett annat fall tar socialtjänsten ut full hyra av ett par med två barn för en lägenhet som saknar kyl och frys och där tapeterna är så slitna att de lossat från väggarna. I ännu ett fall tvingas ett nyanlänt par med fyra barn bo i en enrumslägenhet efter att man från socialtjänsten inte informerat om hur man gör för att söka boende i Sverige, med motiveringen att "somalier ofta vill bo trångt, och alla verkade glada".

En annan brist som uppmärksammas är det faktum att den lista på hyresvärdar i Flens kommun som socialtjänsten tills nyligen gav ut till sökande vid första kontakten inte hade uppdaterats sedan 2001. Endast tre av listans 16 hyresvärdar har i dag fastigheter i kommunen. Listan är nu borttagen, men någon ny har inte tagits fram.

Dessutom menar personen som har skickat in anmälan att en del personer i behov av stöd och hjälp motas bort eftersom vissa handläggare har uppfattningen att Flens kommun har bestämt att ensamstående utan barn inte ska beviljas sociala kontrakt. Detta trots att alla som vill göra en ansökan har rätt att få sina behov utredda av socialtjänsten.

Anmälaren ser flera tänkbara orsaker till missförhållandena. Hen menar att det råder en överbelastning på utredningsenheten för individ- och familjeomsorgen och att frågan tillhör för många enheter och bollas runt hos för många socialsekreterare. Ett annat problem som lyfts fram är att det, enligt anmälaren, råder en outtalad uppfattning om att bostadslösa bara ska vara tacksamma för att de får hjälp och tak över huvudet.

Socialtjänstens ledning i Flen får skarp kritik i anmälan. Det menas att ledning inte ser interna åsikter eller synpunkter som en naturlig del i det kontinuerliga förbättringsarbetet. Anmälaren menar att man från ledningshåll istället intar en försvarsställning mot kritik vilket har gjort att deras medarbetare inte ser det som meningsfullt att framföra eventuella åsikter om brister i verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om