I september 2012 avgick den Mikael Martinsson som chef för barn- och utbildningsförvaltningen under uppmärksammade former. Kerstin Soläng tog tillfälligt över och i maj förra året klev Cecilia Vikström in som ny chef. Efter bara drygt ett halvår lämnade dock Cecilia Vikström posten och tog istället över efter den avgående kommunchefen Lars Rådh. Fram tills för två veckor sedan var Kristina Lohman, som leder Skolprojektet, tillförordnad chef, men nu är den nya, och femte chefen på två år, på plats.
– De två första veckorna har varit jättebra! Det är mycket att ta del av och även fast jag har jobbat inom kommuner hela mitt liv så är varje kommun unik, säger Lena Furén när tidningen träffar henne på sitt nya kontor i stadshuset i Flen.
Lena Furén kommer senast från uppdraget som chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Vingåkers kommun, där hon var i sju och ett halvt år. Innan dess arbetade hon 25 år inom Katrineholms kommun som bland annat områdeschef och rektor inom skolan. Det som fick henne att ta klivet från Vingåker till Flen var satsningen som Flens kommun gör med Skolprojektet.
– Det som lockade mig var att de gör en sådan satsning på skolan utifrån det inre arbetet i skolan. Projektet de har startat är unikt med en så grundlig analys av var vi står, var vi är och var vi ska. Dessutom är Flen dubbelt så stort som Vingåker och det är en utmaning, att leda fler i ett sammanhang, säger Lena Furén.
Det har stormat kring Skolprojektet sedan förslaget om ny skolstruktur presenterades med förslag om nedläggning av bland annat Kyrkskolan och Ekbackens skola. Lena Furén kunde från Vingåker ta del av situationen i Flen, men det var inget som fick henne att tveka på att ta sig an det nya uppdraget.
– Nej, det var inget som fick mig att vela. Man viktar alltid styrkor och svårigheter när man överväger ett nytt uppdrag, säger hon.
Lena Furén var under sin tid som chef i Vingåker med om en skolstrukturförändring där skolor i Baggetorp och Österåker lades ner. Något hon tar med sig som en lärorik erfarenhet.
– Det är ingen lätt uppgift att förändra en skolstruktur. Det är en tuff och svår process.
Hur ser du på debatten om småskolorna i Flens kommun?
– Jag har följt den och håller sakta men säkert på att sätta mig in i det. Men jag har ännu inte den sakkunskapen att jag vill uttala mig på det viset.
Ser du uppdraget som en utsatt position med tanke på att skolan ofta engagerar många starkt?
– Jag tycker inte det är konstigt. Jag ser det som positivt, att folk är engagerade och skolan engagerar folk oerhört mycket eftersom den är fundamentalt viktig för samhället. Men det är viktigt att se roller i sin sakfråga.
Vad är det viktigaste för att få en bra skola?
– Viktigast är våra lärare och skolledare, det är de som möter eleverna i vardagen och skapar mervärde.
En del av kultur- och fritidsförvaltningen ska integreras i barn- och utbildningsförvaltningen. Vad har du för erfarenhet när det gäller folkbibliotek och fritidsgårdar?
– När jag jobbade som områdeschef och rektor under en period i Katrineholm hade jag ansvar för fritidsgårdarna, det är den erfarenhet jag har. Jag ser det som en förmån att det sammanförs i samma organisation och att verksamheterna möts upp och inlemmas.
Hur ska en bra chef vara?
– Det är viktigt att vara tydlig med vilket uppdrag som vi är ämnade till för att göra. Det ska inte finnas några dolda agendor, det skapar otydlighet och osäkerhet i organisationen. Man ska veta var man har Lena Furén.