Barn- och utbildningsförvaltningen har utsett sex förstelärare i kommunen. Det är lärare som redan arbetar på skolor runt om i kommunen som nu kommer att lägga tio procent av sin arbetstid på nya arbetsuppgifter. Förstelärarna ska bland annat bidra till att utveckla undervisningen i skolan, stärka lärandet lärare emellan och arbeta med skolutveckling.
Målet är bland annat att höja skolans kunskaps- och värdegrundsresultat och att höja statusen på läraryrket.
— Vi skapar en pedagogisk organisation där vi lyfter lärandet på ett annat sätt så att det finns på dagordningen, säger Kristina Lohman, projektledare för skolprojektet.
En av förstelärarna är Helena Trang som arbetar på Stenhammarskolan.
— Det är bra att fokus är på pedagogiken. Det är bra att vi får tid till att prata om det vi är bra på, att lära eleverna. Att det inte handlar om lokaler eller resurser, säger Helena Trang.
Cathrin Dolk, Stenhammarskolan, ville blir förstelärare dels för att vara en del av satsningen skolprojektet, dels för att höja statusen på läraryrket och få kollegor att känna stolthet över sitt yrke.
— Blir vi stolta får vi med oss elever och vårdnadshavare. I den här kommunen, där vi vill ha våra elever kvar och vill att de ska läsa gymnasiet i Flen, är det viktigt, säger hon.
Både Cathrin Dolk och kollegan Inger Lundqvist på Prins Wilhelmgymnasiet tycker att det generellt i hela Sverige förekommer negativa tankar om läraryrket, en stämpel som de vill få bort.
— Det är slitigt ibland men jag tycker fortfarande efter många år att det är roligt att gå till jobbet. Det är roligt att jobba med elevgruppen, säger Inger Lundqvist.