Trafikverkets Tågplan 2014 har varit ifrågasatt ända sedan förslaget på planen kom i somras. I Sörmland blev reaktionerna starka när förslaget var att dra in Gnestapendeln. Gnestapendeln räddades men den ökade trafiken på Västra stambanan innebär ändå att regionaltågen påverkas. Två nya bolag har planer på att starta trafik på Västra stambanan i sommar och höst.
När flera tåg konkurrerar om att trafikera järnvägen på samma tid har Trafikverket en modell för vilken tågtrafik som ska prioriteras högst. Enlig modellen prioriteras den trafik som gör mest samhällsekonomisk nytta. Enligt Trafikverkets modell ger snabbtåg större samhällsekonomisk nytta än regionaltåg. Regionaltågen får längre restid när de får stå still i väntan på att snabbtåg ska passera.
Riksdagspolitikern Roger Tiefensee (C) ifrågasätter hur Trafikverket prioriterar trafik. Han har skrivit en motion i frågan där han föreslår att riksdagen tillkännager för regeringen att det finns ett behov av att se över Trafikverkets prioriteringsmodell för fördelning av tåglägen.
– Det som är konstigt är att affärsresenärer mellan Stockholm och Göteborg och deras tid är mer värd än tiden för arbetspendlare från Flen och Gnesta till Stockholm, säger Roger Tiefensee.
Han förstår att man vid förseningar släpper förbi långväga tåg för att problemen inte ska fortsätta att fortplanta sig i hela Sverige.
– Men när det gäller tåglägen borde man värdera arbetspendling högre.
Roger Tiefensee anser att Trafikverkets modell strider mot riksdagens transportpolitiska mål från 2009. I målen lyfts utvidgade arbetsmarknadsregioner, klimateffektiva val av transporter och utveckling av näringslivet fram som viktiga aspekter.
– Som boende i Flen och politiker i Flen och nationellt är det här avgörande för kommunens utveckling och arbetsmarknad. Tågplan 2014 får vi leva med men framöver behöver vi få till en förändring för att få framtidstro.
Nu hoppas Roger Tiefensee att 2014 är ett mellanår.
– Då kan man leva med det. Men om signalen är att vi får leva med det här långsiktigt då får pendlare en negativ signal. Därför ska riksdagen säga ifrån.
Motionen kommer att debatteras och beslutas i riksdagen senare i vår.
– Man kan ha förhoppningar på två plan, att Trafikverket själv agerar utan riksdagsbeslut eller att det blir ett riksdagsbeslut i frågan.