Malmardalens högskola arrangerade mellan åren 1994-2003 tävlingen "Unga matematiker" för gymnasieskolor i hela landet. För två år sedan återupplivade högskolan tävlingen på regional nivå och när det var dags för årets tävling ställde två lag från Prins Wilhelmgymnasiet i Flen upp.
– Det var lärare Ann-Charlotte som väckte vårt intresse och fick oss att pröva på att jobba med problemlösningar som var med i förra årets tävling, och det var roligt, säger Aliya som är en av deltagarna i laget där alla går tredje året på naturvetenskapsprogrammet.
– Vi tyckte det verkade så intressant att vi bildade ett lag, säger lagkompisen Henric Flood Hörberg.
Julia Lundblad blev den tredje deltagaren i laget som deltog i kvaltävlingen som alla lagen fick göra på sina respektive skolor. Medan det andra laget missade finalen med en hårsmån klarade Aliya, Henric och Julia kvalgränsen och kvalificerade sig till finalen som äger på Campus i Nyköping den 27 september.
– Det var lugnt i början, men mot slutet blev det stressigt, säger Aliya.
Uppgifterna i tävlingen består av kreativ matematik, så som problemlösningar och sannolikhetslära. Inga hjälpmedel är tillåtna så det gäller för deltagarna att plugga på ordentligt innan.
– Man får inte ha någon miniräknare eller några tabeller så man måste kunna allting i huvudet, säger Henric.
Mälardalens högskola har som mål med tävlingen att rekrytera studenter till sina ingenjörs-, lärar- och ekonomiutbildningar. Men för laget från Prins Wilhelmgymnasiet handlar det mest om en utmaning.
– Jag har tyckt om matte ända sedan jag var liten och det ska bli kul att få klura en del, pröva hur långt vi tar oss och se hur långt kunskaperna räcker mot andra skolor, säger Julia.
Laget har inga speciella typer av favoritfrågor som de hoppas på i finalen. De ser kollektivet som styrkan.
– Vi är duktiga på olika saker, det är vad som gör oss bra som lag, säger Julia.
– Det är bra att vi är en grupp, det ger mer självförtroende, tillägger Aliya.
Och målsättningen är klar enligt Henric.
– Vi ska göra vårt bästa - och vinna!
Läraren Ann-Charlotte Munter är stolt över sina elever. Hon tycker det är bra att man fokuserar på problemlösning, som hon menar är något som man inom skolan i landet har bestämt sig för att satsa extra på för att elever ska nå sin måluppfyllelse.
– I varje mattekurs i alla årskurser ingår problemlösning och det är bra att eleverna får utmana sig själva och bygga upp sitt självförtroende. Tävlingen är bra och skapar ytterligare motivation och det spelar ingen roll hur det går för dem i finalen, de har redan visat för sig själva och sina klasskamrater vad de kan, säger hon.