Turistnäringen fick drillning i PR

Nu ska turistföretagen i Sörmland bli bättre på att nå ut med sina nya evenemang.

Flen2016-05-10 19:22

För andra gången anordnade i går Destinationsutveckling Sörmland PR-dagen. Det var 16 företagare inom besöksnäringen i Sörmland som träffades på Skjortan i Flen.

– Vi märker att det är väldigt många små och medelstora aktörer som har spännande nyheter men de når inte ut enskilt. Generellt sett har de varit ganska dåliga på att kommunicera i både dagspress och branschmedia. Det här är ett sätt att hjälpa till med att de får träffa media men också ett sätt att utbilda dem i PR-arbete, sa Johan Borgstedt, STUA, som arbetar med att utveckla besöksnäringen.

Under dagen fick företagarna bland annat lyssna på en föreläsning om hur de når ut med sina nyheter i Norge. Louise Winberg från Visit Sweden Norge berättade dels hur medielandskapet ser ut i Norge, dels om vad många norrmän är intresserade av när de kommer till Sverige. Till exempel saknas i Norge de slott och herrgårdar som Sörmland har så många av.

Samtidigt ska turistföretagen inte ändra sig för mycket för turisternas skull, enligt Johan Borgstedt.

– Förut jobbade man med att förstå olika marknader och anpassa sig till vad till exempel tyskarna ville ha. Nu går det mer åt att vara den du är och hitta dem som gillar det, sa Johan Borgstedt.

Ett av de bolag som fanns på plats under dagen och berättade om en nyhet var Svenska kulturpärlor, som bland annat driver Dufweholms herrgård, Gripsholms värdshus, Pelles lusthus och Södertuna slott. Hotell- och restaurangkedjan har precis blivit kontantfri. En annan förändring är att istället för att ge dricks till personalen går besökarnas dricks till Barncancerfonden.

– Vi vill gärna jobba med välgörenhet. Förut har det också kommit initiativ från personalen som vill skänka dricks till välgörenhet, sa Helen Kihlman, Svenska kulturpärlor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om