Uppåt för högskolebehörigheten i Flen – neråt för löner och lärartäthet

Den som vill läsa något upplyftande om Flen bör undvika Lärarförbundets rankning över landets skolkommuner. Men trots en rankning i moll finns det flera durområden.

Flen2016-10-03 17:22

Det är ingen nyhet att Flen rankas som en av Sveriges sämsta skolkommuner, den årliga listan från Lärarförbundet befäste faktumet att Flen har mycket att göra på skolområdet.

Politiskt högst ansvarig för skolfrågan är Roger Tiefensee (C) som trots dåliga siffror inte låter sig nedslås.

– Lärarförbundets rankning är viktig men inget vi har som indikator. Vi styr mot elevernas resultat och när vi tittar på statistiken som inte är officiell är resultaten för det första året med det gemensamma högstadiet bättre. Andelen som uppnår kunskapskraven går upp och framförallt meritvärdet för niondeklassarna ökar betydligt. Med de siffrorna i bakgrunden kommer vi hamna högre upp nästa år, säger han och syftar till att den nu presenterade rankningen speglar resultatet 2015.

I kategorin löner har Flen rasat från plats 86 till 202.

– Det är en stor skillnad och jag har bett förvaltningen titta på det. Vi har legat bra till tidigare och jag vet inte om det är en relativ försämring, att de andra kommunerna jobbar mer med lönerna, säger Tiefensee.

Även i lärartäthet visar kommunen ett tapp, 60 placeringar.

– Lärartäthet visar behöriga lärare och där har vi en utmaning. Vi står inte utan lärare men vi har inte behöriga lärare rakt över. Men det senaste året har vi haft bra möjlighet att rekrytera bra rektorer vilket är en grund för att rekrytera lärare.

På resurssidan ökar kommunen, upp 75 platser.

– Vi har tidigare dragits med röda siffror men nu har vi ordning på ekonomin och det är ett område där vi i politiken rätt så snabbt kan skjuta till medel, säger Tiefensee som även gläds åt att Flen går upp 85 platser gällande högskolebehörighet.

– Det är väldigt positivt och ett kvitto till vårt gymnasium. Nu ligger vi på den övre halvan och det spelar stor roll för barns studieresultat om det finns äldre syskon eller föräldrar som går vidare till högre studier.

Lena Furén är barn- och utbildningschef i Flen kommun och tycker att Lärarförbundets rankning är en betydande rapport.

– Det är klart man lägger vikt vid rankningar men alla är av värde och man kan inte bara se på en. Sen måste man titta på vad det är den tar fram och se vad vi inte gör men inte ifrågasätta rankningen utan prioritera vissa delar, säger Lena Furén, barn- och utbildningschef i Flens kommun och tar även hon upp resultatet i lärartätheten där Flen dalat.

– Där har vi en utredning om tvålärarsystem som pågår. Kort innebär det att man har två lärarpedagoger i klassrummet samtidigt och där tittar vi på hur andra kommuner jobbar med det, säger Furén som menar att många av kategorierna i rankningen är stödenheter till det allra viktigaste.

– Våra betygsresultat, det är det vi ger våra barn. Våra meritvärden börjar peka uppåt, det är fortfarande långt ifrån tillräckligt men det börjar vända. Vi jobbar med kunskapsuppföljningar fyra gånger om året och vi behöver fokusera ännu mer på det här, säger hon.

Hur gör man det bäst?

– Ska man lyckas med den biten är medarbetarna oerhört viktiga, att vi som arbetsgivare jobbar för att få bättre förutsättningar. Vi har en konsult som tittar på så vi har rätt förutsättningar för att attrahera och behålla lärare. När det gäller löner har vi gjort vissa satsningar i år och de här indikatorerna måste man jobba vidare med och utveckla, säger Lena Furén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om