När Europaskolan Malma på torsdagen hade arbetsmarknadsdag fick eleverna information om yrken inom handel, vård, transport, räddningstjänst, polis, industri, försvaret, byggsektorn och hotell- och restaurang.

– Det är en bra och lärorik dag, tyckte Felicia Axemyr.

– Man får veta massor man inte visste innan. Det är en bra dag för vi ska ju snart göra gymnasieval, sa Isabella Loais.

Artikelbild

Karl Widegren gjorde försvarets styrketest. Enligt David Lekholm Häggberg, fanjunkare inom försvaret, är det ett starkt pannben som gäller för att klara att hänga länge.

Båda tjejerna går i åttan och vet inom vilka branscher de vill jobba.

– Jag vill jobba inom vården. Jag känner att det är något för mig. Jag har alltid haft ett intresse för att hjälpa människor. Jag vill bli obducent, kirurg eller barnmorska, sa Isabella Loais.

Felicia Axemyr vill bli dansare.

– För att det är min passion. Det jag älskar att göra. Jag dansade mycket när jag var yngre och började seriöst med dansen för ett år sedan, sa hon.

Artikelbild

Isabelle Winscott, Felicia Axemyr och Isabella Loais i årskurs åtta vet inom vilka branscher de vill jobba.

Klasskompisen Isabelle Winscott vill också hon satsa på ett konstnärligt yrke.

– Jag gillar dans, fotografi, skådespel och film. Jag funderar på att gå estetisk linje på gymnasiet, sa hon.

Arbetslivsdagen var ny för i år på Europaskolan Malma. Dagen arrangerades för att skolan vill förbereda eleverna inför gymnasievalet och ge dem förutsättningar att göra ett bra val.

– När det gäller ungdomar tror jag att det är viktigt att använda verkligheten. Om jag eller en lärare pratar är det inte lika intressant som om till exempel en polis pratar med dem, sa Mathias Jävergren, studie- och yrkesvägledare.

På skolan har man bestämt sig för att börja med studie- och yrkesvägledning redan i sexan. Då pratar de om drömjobb och vad en lön är.

– I sexan är eleverna inte så mogna men vi börjar med att prata där för att lägga en grund. Om vi börjar då sår vi frön tidigare, sa Mathias Jävergren.

Han sa vidare att skolan när det gäller studie- och yrkesvägledning pratar med eleven om att lära känna sig själv och våga vara den man är.

– Jag försöker få eleverna att koppla ihop hjärna och hjärta. Att de ska tänka både på vad de vill göra och på var det finns jobb.