Fotoutställningen, som pågår under sommaren, ger en inblick i järnvägens historiska utveckling i delar av Sörmland, med fokus på Malmköping. Med i utställningen finns också information om diskussionerna innan järnvägen kom till Malmköping och hur den senare byggdes.

– Det första tåget började rulla i Malmköping 1907, säger Malmköpingsbon och författaren Leif Jacobsson, styrelseledamot i Malmköpingsortens Hembygdsförening, som står för utställningen.

På väggarna i stugan finns bilder på lok innan och efter linjen elektrifierades. Här finns också ett foto på glada Malmköpingsbor som samlats för att inviga Malmköpings järnvägsstation i oktober 1907.

Artikelbild

Nostalgisk fotoutställning med gamla stationer och lok visas i Malmköping.

– Här är en bild från invigningen av stationen. Det finns också bilder på olika stationer, från Skebokvarn till Stålboga, och information om deras historia.

Ett av fotona i utställningen har en speciell betydelse för Leif Jacobsson. Det är fotot på den gamla tvåaxliga personvagnen med 2:a och 3:e klasskupéer, som han själv brukade åka med som skolpojke på 50-talet.

– Jag är uppvuxen längs med banan och har åkt tåg till och från skolan. Det fanns ingen station där jag bodde, men kände man lokföraren stannade han och släppte av en. Det var lite annorlunda på den tiden, säger han.

Han hoppas att fotoutställningen väcker intresse hos allmänheten.

Artikelbild

Leif Jacobsson

– Det är ett stycke svensk järnvägshistoria det här, säger Leif Jacobsson.