Alla föreningar i Museibanornas riksorganisation, MRO, hade öppet hus på söndagen för att besökare ska få en chans att titta in i garage och verkstäder. För museispårvägen i Malmköping innebär det egentligen bara en smygstart av säsongen, fast utan några fordon i trafik.

‒Vi har ju inga farliga ångmaskiner som till exempel i Mariefred, så vi brukar låta alla som vill komma in i garagen även i vanliga fall. Så är det inte på så många andra ställen, säger Claes-Göran Kaselli, verkstadschef i Malmköping.

Därför blev det inte direkt någon rusning på söndagen. Däremot var det ett perfekt tillfälle för riktiga entusiaster att strosa omkring i lugn och ro bland de stora maskinerna i deras vinterförvar, och ta en fika i det gamla stationshuset, utan att behöva trängas med en massa resenärer.

Artikelbild

Den här bussen, tillverkad på 1950-talet av Säffle lättmetall, trafikerade tidigare Uppsala. Nu står den inpackad i ett garage i väntan på att visas upp på någon av sommarens evenemang, eller att hyras ut till ett bröllop eller kanske en 60-årsfest.

En sådan entusiast är Hans Elmefors från Ingarö som ville se både verkstad och garage.

‒Jag var på tågföreningsmöte i Norrköping på lördagen och nu passade jag på att stanna här på vägen hem, säger han.

En som rest från Norrköping för att få titta närmare på spårvagnarna var Ulf Bergh.

‒Spårvagnar har varit en stor del av mitt liv. Just den här har jag kanske till och med åkt med, säger han och pekar på en mustang-vagn från 1958 som tidigare trafikerade hans hemstad.

Artikelbild

Ulf Bergh från Norrköping tillsammans med en spårvagn som tidigare trafikerat samma stad. Kanske har han åkt med just den här vagnen när han var barn.

Han berättar att han som barn bodde i Östra Eneby i Norrköpings utkant, och åkte med spårvagn både för att ta sig till skolan och när han ville komma in till stan. Idag blir det dock inte många spårvagnsresor.

‒Ett tag pendlade jag med buss, men nu är jag pensionär. Men med åren har jag upptäckt att jag är intresserad av historia. Inte kungar och sånt utan människors levnadsförhållanden, säger han.

Artikelbild

Claes-Göran Kaselli bor själv på Ingarö men är engagerad i Malmköpings museispårväg sedan många år.

Just sådana historier om levnadsförhållanden finns det gott om bland fordonen i Malmköping. Där finns exempel på ingenjörskonst från tidigt 1900-tal, på bastanta plåtskrov från krigstiden och budgetlösningar som fick konsekvenser för funktionen. Just mustangvagnen från 1958 berättar också historien om hur Sverige fick högertrafik, vilket gjorde att många spårvagnar behövde byggas om.

‒I år är det 50 år sedan vi fick högertrafik och det firar vi den 2 september. Då ska vi ut och åka med vänsterstyrda bussar här på spårområdet, berättar Claes-Göran Kaselli.

Artikelbild

Helsingborg, Göteborg och Stockholm. I Malmköpings tågstall finns det spårvagnar från många årtal och platser.

Årets spårvägspremiär sker den 13 maj. Innan dess väntar ett digert arbete för museispårvägens personal.

‒Alla spårvagnar ska gås igenom av säkerhetsskäl innan de sätts i trafik. Det gör vi varje år. Om någon av dem går många turer kontrolleras de en gång till under sommaren, säger Claes-Göran Kaselli.