Den första allmänna danskvällen hålls en vecka efter öppnandet, på scen står Arne Domnérus orkester och premiären lockar 1 400 gäster.

Det första året gästas Amazon av totalt 25 375 personer och under stora delar av 60-talet fortsätter Amazon att gå bra frånsett en dipp runt -68.

Nils-Erik Karlsson är parkföreståndare sedan april -66 och förklarar hur trenden ska vändas:

Artikelbild

Amazon som det såg ut på 70-talet.

‒Frågan togs upp i ledningen och jag var väl en av dem som föreslog en satsning på kvalité. Jag fick också förtroendet att satsa på bättre orkestrar. Anledningen till nedgången av publiksiffrorna var delvis en brytning av gamla och unga generationer och att man varit för försiktig att bjuda på något nytt.

Redan säsongen 69-70 börjar det vända på allvar men förändringar väntar. Sommaren 1970 står det klart att Folkets hus och parker är ordentligt skuldtyngda. De kan inte betala tillbaka ett lån till Flen på 250 000 och har en total skuld på 1 153 893 kronor.

Lösningen blir att Flen köper Amazon och hyr ut verksamheten. I november samma år ses stadens övertagande som klart, kostnaden är 1 022 000 kronor.

När tioårsfirandet närmar sig i november 1971 flödar optimismen när Flens Folkets Hus håller årsmöte och berättar att danspubliken fortsätter öka och driftskalkylen från tio år tidigare har vida överträffats. Medeltalet ligger på 673 personer per danskväll, prognosen var på 500.

Artikelbild

90-talet kom med DJ:s, här Raul Escobar och Martin Pettersson.

De tio åren av dansfester ska firas stort och bokningar inför året inkluderar Cool Candys, Sten & Stanley, Flamingokvintetten, Curt Görans och Monotones.

Det är tydligt att satsningen på Amazon var i rätt riktning och att Amazon blivit ett begrepp som gett Flen mycket bra PR under de tio åren det funnits.

Artikelbild

Dans vid invigningen -62, första paret ut var byggnadskommitténs ordförande Gert Jernele med frun Märtha.

Till säsongpremiären 1972 gör man en rad upprustningar invändigt. Taket över dansgolvet sänks med 80 centimeter, en ny takbelysning med färgväxlare sätts in, heltäckande matta och gardiner, en nedsänkt scen och ny ventilation är också på plats.

‒Hoppas att publiken vet och förstår att vi ordnar allt det här för deras skull. Vi var nog lite tveksamma innan beslutet fattades om en heltäckande matta. Men efter studiebesök i Skövde och deras Folkets park tog vi steget fullt ut, säger Karlsson.

Artikelbild

Nils-Erik Karlsson, mer känd som Park-Nisse, var den som drev danspalatset Amazon. Bilden är från 70-talets början.

Det visar sig att säsongen -72 blir en succé.

‒Man kan inte vara annat än nöjd med resultatet, det är roligt att se att publiken tycker om det vi bjuder på. Vi har ju försökt skaffa de bästa tänkbara på orkestersidan, säger Park-Nisse när han summerar vintern -72 och våren -73. Andra arrangörer har vikande publiksiffror medan Amazon står sig stark.

Under säsongen har man 44 danstillfällen och 32 606 gäster. Snittet 741 är det näst högsta som redovisats under de elva säsonger som det dansats på Amazon. Jubileumssäsongen året före är allra bäst med 760 i snitt.

‒Publiken är jättebra, det är ju sällan som polisen behöver komma hit och ingripa trots att det är så mycket folk vid varje danskväll, säger Park-Nisse som ständigt blickar framåt och redan nu bokat upp välrenommerade orkestrar som Sven-Ingvars, Five Teddys och Jiggs inför -74 och -75.

I mars 1973 står Flamingokvintetten på scen och publikkaoset är ett faktum.

‒Det var det absolut värsta vi varit med om på över tio år, säger Park-Nisse. 1 000 personer var på dansgolvet och lika många köade fortfarande utanför, men många fick alltså vända hemåt utan att ha fått se sina idoler.

Tom Fredriksson och pappa Torbjörn Fredriksson är två arrangörer som senare kom att förknippas med Amazon.

Torbjörn flyttar från Gnesta till Flen 1971 men känner redan till draget på Amazon.

‒Innan det hade man åkt moppe för att gå på mogendanserna, men det var så mycket folk att man inte kom. Då stod man uppe i backen och lyssnade, det var musiken man var ute efter, och lite brudar. Hela Sörmland vallfärdade till Amazon, det var bra orkestrar här.

Men det händer såklart att han även kommer in.

‒Vi hade brännvin med oss som vi la ute i buskarna. Vi gick ut och drack i pausen, inne serverades bara varmkorv och bröd.

Senare börjar han själv jobba som kock på Amazon.

‒När Park-Nisse skulle starta upp supédanser var han på mig om inte vi kunde hjälpa till med maten. Detta var -73 och det blev succé.

Torbjörn tar över Amazon runt millenniumskiftet.

‒Jag hyrde hela för 10 000 och vi körde catering, danser, stand up och även Brogetorpsfesterna. 2008 hade vi bokat Lars-Kristers, sen gick de och vann dansbandskampen och det gjorde att det kom en massa folk. Det var nog det roligaste jag gjort på Amazon.

På 90-talets slut hålls även hockeyfesterna med Flens HC.

‒Det var dunkerkul, då var man 18 år och det kom 800 personer på festerna. Hela familjer gick ut, allt från 18 till 60, säger Tom som officiellt tar över 2010.

‒Jag körde supédanserna en gång i månaden, festerna och ungdomsdiscon var jag först med och jag utökade det med konserter. Det får jag höra av ungar som är födda nu, att deras föräldrar träffats tack vare att jag hade Amazon.

I starten är han noga med att boka tunga namn, på den tiden är Backyard Babies riktigt stora.

‒Jag lurade pappa med Backyard Babies, han var inte så sugen när jag sa vad det gick på. Men vi sålde slut biljetterna på tio dagar. Folk var lyriska, de fattade inte hur de kunde komma till Flen och avsluta turnén här.

När bokningsbolaget ser att lilla Flen mäktar med stora bokningar rullar det på, D.A.D. står på scenen hösten 2010.

‒Att vi fick sån respons från artisterna och bokningsbolaget är nog det jag är mest stolt över.

Senare kommer även dragspelsgalan, humorfestivalen, julgalan, skumparty och sommarfest.

‒Vi lärde oss vad som funkade, när vi hade tolv personer på mogendansen la vi ner den, säger Tom som själv lägger ner i februari 2014.

‒Mentalt hade jag lagt ner redan på hösten, det gick inte längre. Hyran höjdes och de fasta bokningarna fullmäktige och konferenser togs bort och byggnaden förföll. Vi hade byggt om ovanvåningen och jag ville hyra bara den, men det fick jag inte. Då kände jag att det tar för mycket på krafterna.

Både Tom och Torbjörn är tveksamma till att Amazon kan få en ny storhetstid.

‒Jag hoppas innerligt att det kommer bli något igen, men tror inte det finns den drivkraften hos yngre personer i dag, säger Tom.

Idag huserar Flens Världsorkester och The Culture House på Amazon.