Jan Persson vill bygga kanal för mÄngmiljonbelopp

I ett mĂ„ngmiljonprojekt vill Jan Persson tillsammans med Loa Andersson och Gustaf Celsing bygga en kanal som Ă„terigen separerar Fogdön frĂ„n fastlandet. – 1918 gick det Ă„ngbĂ„tstrafik hĂ€r, sĂ€ger Loa Andersson och pekar ut över grĂ€splĂ€tten intill Eldsundsviken.

Kanalplaner JS1.jpg

Kanalplaner JS1.jpg

Foto:

Fogdö2016-01-26 20:12

– 2023 hoppas vi att kanalen ska stĂ„ klar, dĂ„ var det 500 Ă„r sedan Gustaf Vasa utsĂ„gs till kung hĂ€r i StrĂ€ngnĂ€s, och det sĂ€gs att han kom just den hĂ€r vĂ€gen, sĂ€ger Jan Persson, en av tre initiativtagare till mastodontbygget som Ă€nnu bara Ă€r pĂ„ idĂ©stadiet.

Kanalbygget Àr inte gjort i en handvÀndning. Cirka fem kilometer skulle de behöva grÀva, hela vÀgen frÄn det nedlagda regementet till HÀrad. Detta via en förmodat kontaminerad sjö som riskerar att förgifta MÀlarens vatten. LÀgg till att fem broar skulle behöva uppföras och att det samtidigt mÄste tas hÀnsyn till ett rikt fÄgelliv som kan ta skada sÄ förstÄr du att det Àr ett projekt med mÄnga hinder.

– Det Ă€r klart att det Ă€r svĂ„rt, men det Ă€r ju delvis för att det Ă€r en riktig utmaning som vi vill göra det, sĂ€ger Loa Andersson, som fĂ„r iklĂ€da sig rollen som administratör för bygget.

Han Àr en flerÄrig arbetskamrat med Jan Persson, mannen som sjÀlv ser sig som en finansiÀr i första hand. Grundaren av Kilenkrysset hoppas dock att projektet kan fÄ in pengar bland annat genom att tomter sÀljs utmed den tÀnkta kanalen.

– Men det Ă€r egentligen för tidigt att prata om finansiering, sĂ€ger Jan Persson.

Gustaf Celsing, den sista delen av trojkan, Àr sjÀlv markÀgare och fungerar som en kontaktperson för de med mark i anslutning till det eventuella bygget.

– Vi hade ett möte för att kolla av intresset förra veckan. Vi rĂ€knade med att det skulle komma cirka tio personer. Det kom 60–70 och i princip alla Ă€r positiva, sĂ€ger han.

Jan Persson upprepar flera gÄnger att det hÀr inte Àr nÄgot som han gör för att det ska generera pengar. Det handlar snarare om att ge nÄgot till StrÀngnÀs och till bygden, Àven för kommande generationer.

– Det hade varit roligt att lĂ€mna nĂ„gonting efter sig, sĂ€ger han.

En frÄga som inte gÄr att ducka för Àr att fÄgellivet kan komma att ta skada av ett kanalbygge. Det rör ett stort omrÄde som Àr svÄrtillgÀngligt för mÀnniskor, det innebÀr att det Àr populÀrt för flera fÄgelarter, berÀttar Leif Ekblom som Àr ordförande i StrÀngnÀs ornitologiska klubb.

– I omrĂ„det hĂ€ckar bland annat arten rördrom. En av de större populationerna i Europa finns dĂ€r, vilket innebĂ€r att vi har ett internationellt ansvar. Fullföljer man planerna pĂ„ ett kanalbygge sĂ„ Ă€ventyrar man hĂ€ckningarna, sĂ€ger Leif Ekblom, som samtidigt understryker att han inte vill "vifta med stora pekpinnar".

Han önskar dÀremot att det tas hÀnsyn till fÄgellivet. Och hÀnsyn kommer att tas, försÀkrar initiativtagarna.

– Vi mĂ„ste lösa det för rördrommen, sĂ€ger Loa Andersson.

– Det sista vi vill göra Ă€r att reta upp folk, fyller Gustaf Celsing snabbt i.

Jan Persson framhÄller att kanalbygget snarare skulle pÄverka miljön positivt. Han menar att vattencirkulationen till SörfjÀrden skulle öka i och med en kanal som ger ytterligare ett tillflöde. PÄ den punkten fÄr han medhÄll frÄn Emma Nehrenheim, miljöforskare vid MÀlardalens högskola.

– Vattencirkulationen skulle troligen motverka igenvĂ€xning, sĂ€ger hon.

Gullringen, den sjö som finns pÄ mitten av den tÀnkta kanalstrÀckningen, sÀgs vara förorenad. NÄgot som kommunekologen Gustav Björnstad befarar men inte törs bekrÀfta.

– Det Ă€r troligtvis sĂ„ att sediment innehĂ„ller föroreningar, bland annat frĂ„n det gamla regementet och Ă„tervinningsstationen Kvitten, sĂ€ger han.

Bottenslammet kan alltsÄ innehÄlla rester av tungmetaller, tungmetaller som riskerar att spridas i MÀlaren om de börjar grÀva.

– Det borde ju den som stĂ€llt till med ocksĂ„ sanera, men allt sĂ„nt kommer att ordna sig, sĂ€ger Jan Persson.

Det Àr tydligt att det hÀr Àr ett projekt som ligger initiativtagarna varmt om hjÀrtat och Ànnu Àr det lÄngt till första spadtaget, men Jan Persson Àr optimistisk.

– Det Ă€r massa saker att tĂ€nka pĂ„, men att tĂ€nka pĂ„ det nu Ă€r för tidigt. Det Ă€r inte dags att Ă„ka till Venedig för att köpa gondoler redan, men om ett tag sĂ„, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om