Hybinette säger att det är möjligt att folk kör utefter Vansövägen som om det är en huvudled, men det är den inte och har aldrig varit.
- Enligt vårt sätt att se är vägen ingen huvudled även om man kan tycka att den är större visuellt sett.
För många skyltar som anger väjningsplikt har bidragit till att folk betraktat den som huvudled men en huvudled är en väg som har större betydelse än andra vägar i området och som löper inom tättbebyggt område. Eller har en trafikmängd på över 2 000 fordon per dygn. Vansövägen faller inte inom ramen för varken det ena eller det andra.
I och med att högerregeln nu blir tydligare så behöver det inte betyda att trafiken på varje liten anslutande väg har rätt att köra ut bara för att de kommer från höger.
- Högerregeln gäller bara vid större anslutande vägar där två vägar av samma dignitet möts.
En grusväg från en gård med 1-2 hus betraktas inte som anslutande väg utan där gäller utfartsregeln som ger företräde för trafikanter utefter Vansövägen.
Grundläggande är ändå samspelet i trafiken, säger Hybinette. Det gäller att vara vaksam för hur andra beter sig i trafiken.
Kan du förstå att det kan uppstå tveksamheter för trafikanterna vad som gäller?
- Vi bedömer att det inte gör det. Man ska inte framföra fordon i en fart så att situationer kan uppstå.
Samtidigt säger han att högerregeln i svensk trafiklagstiftning bygger på att det ska finnas en viss otydlighet kring vad som gäller.
- Man vill att trafikanterna ska ta det lugnare och det gör folk om de inte vet vad som gäller.
Trafikverket kommer nu att plocka bort en del skyltar utefter Vansövägen och lägga till andra. Att det i dag är lite rörigt har att göra med att flera instanser varit inkopplade, menar Hybinette och syftar på Trafikverket, länsstyrelsen och enskilda entreprenörer.