Eskilstuna United är inne på sin andra säsong i damallsvenskan i fotboll. Efter en succéartad debutsäsong med en slutlig sjundeplats slåss laget i år om en topplacering. Stor del i framgången har huvudsponsorn Sparbanken Rekarne som klev in med en satsning i mångmiljonklassen när det stod klart att United skulle ta klivet upp till högsta serien.
– När vi såg hur väl United skötte sina kort såg vi chansen att vara med och skapa möjligheten för unga tjejer att utvecklas i regionen. Vi vill hjälpa till med att säkerställa så att de kunde ligga kvar i allsvenskan och bli magneten för lokala talanger, säger Mats Bengtsson.
– Vi klev in i det här med både hjärta och hjärna, mycket hjärta, för vi tycker att det här är jättekul, säger Hans Kindahl, marknadschef på Sparbanken Rekarne.
Mycket tack vare bankens satsning kunde United spetsa till truppen rejält inför debutsäsongen i högsta serien och värvningarna har fortsatt säsong två. Femton etablerade spelare har värvats in samtidigt som ett tiotal lokala produkter har lämnat truppen. En utveckling som får Mats Bengtsson och Hans Kindahl att reagera.
– Känslan är att de unga spelarna lämnar och att det kommer spelare som inte har anknytning till närområdet. United väljer att plocka in utvecklade spelare utifrån istället för att lägga ner kraft och energi på att utveckla egna spelare. Det har inte blivit som vi hade tänkt oss, säger Mats Bengtsson.
Att United värvade friskt inför debutsäsongen var förståeligt enligt Mats Bengtsson och Hans Kindahl. De har också respekt för att det tar tid att bygga upp ett allsvenskt lag. Nu är dock duon rädda för att Uniteds fortsatta satsning på färdiga spelare kan komma att skrämma bort lokala talanger och i förlängningen även publiken när laget tappar den lokala prägeln.
– Om det är så att vår insats som sponsor i praktiken hindrar talanger från att ta plats blir det ett bekymmer, då gör vi ingen nytta där vi hade tänkt att göra nytta. Vi måste i så fall tänka ett varv till som sponsor, för det är inte det här vi vill, säger Mats Bengtsson.
Samtalsklimatet med United är bra menar Mats Bengtsson och Hans Kindahl som snart ska sätta sig ner och diskutera om sponsringsavtalet ska förlängas med ytterligare ett år. Duon är tydliga med att de inte har något intresse av att lägga sig i laguttagningen.
– United äger naturligtvis frågan om hur de vill driva sin verksamhet och vilka sportsliga mål de sätter. Men vi måste ta ställning till om vi tycker att vi delar värderingarna, säger Mats Bengtsson.