Elitverksamhetens pr-avdelning inom handbollen i Eskilstuna har nått så långt den kan nå när det gäller försäljning av namn på skyltar, upplåtande av loggor på spelartröjor och att förse företag med biljetter.
— Vi har kommit till en punkt där det inte går att erbjuda sponsorerna så mycket mer.
För att bredda inkomstmöjligheterna satsade Guif tidigare på att vara delarrangör för Å-loppet – och nu handlar det alltså om att arrangera affärsmöten för företagare som vill bygga nätverk.
Modellen, som redan finns i Tyresö sedan fyra år tillbaka och i Västerås sedan kort tid, bygger på att en idrottsklubb skapar ett affärsforum där lokala företag kommer samman i två speedmeetings per år plus fyra strukturerade affärsluncher.
Speedmeeting kan jämföras med de speed-dejter som finns i tv-såpan Bonde söker fru – fast utan krav på kärlek vid första ögonkastet.
— Även om Guif är kittet i mitten av nätverkandet så behöver du inte vara sponsor för att vara med. Och det är det här som är så spännande, här handlar det om affärer och bygger på relationer.
Du garanteras 48 affärsmöten per år "face to face" med företag som du själv valt att träffa eller som vill träffa den andra. Därutöver kommer Guifs nätverksstab att söka kopplingar mellan medlemsföretagen och ordna möten mellan dem.
Speedmeetings pågår i 15 minuter per gång där de som träffas berättar vilka behov de har och varför de valt att träffa just dig.
— Jag vet ju själv hur svårt det är att boka tid för affärsmöten, hur mycket tid det tar. Nu fixar vi den biten åt företagen, speedmöten är ett väldigt tidseffektivt koncept.
Utöver det erbjuds medlemmarna i nätverket fyra strukturerade nätverksluncher per år med mingel, bordsplacering och föreläsning.
Guifs stab hoppas få ihop 100 lokala företag i Eskilstuna under 2014 – och fortsätta växa efter det. Kanske kan Eskilstuna på sikt knytas ihop med motsvarande nätverksbygge som VSK Bandy i Västerås står bakom och på sikt kanske hela Mälardalen?
— Det här kan bli hur stort som helst.
Men det kostar förstås en slant för dem som vill hoppa på tåget. 7 000 kronor i medlemsavgift för Guifs sponsorer och 10 000 kronor för övriga företag.
— Tyresö FF får in 4,5 miljoner per år till klubben från sitt nätverksarbete. Klubben har gått från division 2-spel till Champions League på bara några år så det är klart man funderat på hur de får in sina pengar. Nu vet vi.
För Guifs del skulle första året kunna inbringa 850 000 kronor om 100 företag ansluter. Hittills har 25 företag skrivit på kontraktet efter en månads arbete och i januari körs första nätverkslunchen i Pingvinen (Parken Zoo).
— Vi kan inte göra affärer åt företagen men vi kan skapa forum och plattform för att få snurr på affärerna i kommunen.
Andra klubbar och kommuner inom elitidrotten i Sverige är också på väg att ta steget med nätverksbyggande.
— Det som skiljer oss från andra nätverk i dag i Eskilstuna är att den här kommer blir mycket bredare. Vi jobbar inte med branschexklusivitet och är dessutom lokalt inriktade.