Kunder kompenseras för strulig webb-tv-sändning

Under den direktsända matchen mellan Alingsås och Guif i onsdags drabbades flera abonnenter av problem under första halvlek.
— Det är jättesynd, säger webb-tv-ansvarige Anders Boberg. Men de som haft problem ska få kompensation.

Handboll2013-12-12 16:08

I ungefär en halvtimme under kvällen hade flera kunder problem med uppkopplingen och att det hackade. Flera hörde av sig till tidningen under både kvällen och dagen efter.

Anders Boberg förklarar:

— Vi köper tjänsten från företaget Sportsground. Deras tekniker tittar just nu på vad det var som hände.

Sportsground levererade bilder och ljud även från matchen mellan Kristianstad och Sävehof samma kväll, och abonnenterna till den matchen drabbades lika illa. Däremot gick det felfritt med sändningen till SVT:s Sportnytt som också köper tjänster från företaget.

Vad var det som hände egentligen?

— Det inträffade ett fel i streamingplattformen ut mot konsument. Teknikerna håller på att utreda det, de är felet på spåret och jobbar livet ur sig för att nästa webb-tv-sända match ska gå felfritt.

Felet verkar ha uppstått enbart i utsändningen till datorer. De som sett matchen i ipad har inte haft något att anmärka på.

Anders Boberg lovar att kunder som gjort ett engångsköp för matchen mellan Guif och Alingsås kompenseras med att de bjuds på nästa webb-tv-sända match. De som har säsongskort kompenseras också. Enklaste sättet för att få del i det är att mejla anders.boberg@ekuriren.se (ange eventuellt säsongskortsnummer i mejlet) eller ringer honom via Eskilstuna-Kurirens växel på 016-15 60 00.

Nästa match som webb-tv-sänds är mötet mellan Rimbo och Guif den 21 december.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om