– Under 2017 var försäljningen av elscootrar kontra övriga scootrar fem procent. I år kommer vi landa på 32 procent så vi ser ett rejält uppsving, säger Peter Klangsellrejält uppsving på Köpenscooter i Stockholm.

Ser man till elscooterns fördelar så finns det mycket att nämna och bland nackdelarna finns egentligen bara det där med räckvidd.

– Om man pendlar över 4 eller 5 mil per dag kanske man ska överväga en bensindriven scooter eftersom räckvidden på de flesta elscootrar är 4 till 8 mil, säger Peter Klangsell.

– En elscootern är kul, tyst, miljövänlig och man kan ta upp batteriet och ladda på kontoret eller hemma. Den är också billigare i service då det är färre rörliga delar.

Det finns en uppsjö med olika modeller och klasser. Lite förenklat kan man säga att det finns elscootrar som klassas som cyklar. Dessa får ha max 250 watt och ha en maxhastighet på 20 km/h. Här är det hjälmkrav på alla upp till 15 år.

En scooter i klass 1 (EU-moped) får ha max 4000 watt, och får ha en marschfart på högst 45 km/h. Scootrar i klass 2 (moped) får ha max 1000 watt och en topphastighet på max 25 km/h. Här krävs hjälm av alla förare och här krävs också mopedkort, förarbevis eller körkort på bil.

För de elscootrar som inte är klassade som moped eller mc har handlarna sett många avarter med avsevärt högre effekter på motorerna än de tillåtna, och här anser Peter Klangsell att det finns skäl att gå ut med en skarp varning. Det kan stå den som kör ett sådant fordon väldigt dyrt, allra helst om det sker en olycka:

– Du som använder ett oklassat fordon saknar per definition en försäkring, dessutom kan du åka dit för olovlig körning om du saknar mc-körkort.

Ovanpå allt kan man heller inte ansöka om en elfordonspremie för ett oklassat fordon.

Men elfordonspremiens framtid ser på det stora taget oviss ut.

– Denna premie ska finnas i två år till men nu med eventuella skiftningar i regeringen så kan den avskaffas, alliansen har gått ut med att denna premie ska, som det heter, ses över, slutar Peter Klangsell.