Superhelg i HÀrad vÀntar motorcykelfrÀlsta

Under helgen gör Motorstadion i HÀrad, efter cirka 20 Är i trÀda, comeback som arrangör av ett SM-race i supermoto. "Det Àr som en blandning av motocross och roadracing, vÀldigt publikvÀnligt" sÀger Thomas Gillisson.

Viktor Kleinschek, Thomas Gillisson (i mitten) och Filip Edstein Àr tre av fyra Sams:are som tÀvlar pÄ söndag. Bosse Eriksson ingÄr i arrangörsstaben.

Viktor Kleinschek, Thomas Gillisson (i mitten) och Filip Edstein Àr tre av fyra Sams:are som tÀvlar pÄ söndag. Bosse Eriksson ingÄr i arrangörsstaben.

Foto: Lars Kilström

HĂ€rad2023-08-18 08:55


43-Äringen Àr med i toppen av SM-serien.

Men Eskilstunabon hĂ„ller ocksĂ„, ihop med nĂ„gra andra eldsjĂ€lar, i trĂ„darna inför helgens event – numera representerar han nĂ€mligen StrĂ€ngnĂ€sklubben Sams.

– Det ska bli superkul, sĂ€ger Thomas Gillisson nĂ€r tidningen dyker upp pĂ„ arenan nĂ„gra dagar före den intensiva motorhelgen.

För Àven om SM-poÀngen fördelas under söndagen kommer det att vara full fart bÄda dagarna.

– Jag lyckades fĂ„ MĂ€laren runt att ha ett av sina stopp hĂ€r. Det innebĂ€r att alla som finns med i kortegen fĂ„r stanna till hĂ€r, Ă€ven om det inte Ă€r ett obligatoriskt inslag, sĂ€ger Gillisson.

MÀlaren runt gör ett av sina stopp pÄ lördag pÄ Motorstadion i HÀrad.
MÀlaren runt gör ett av sina stopp pÄ lördag pÄ Motorstadion i HÀrad.

SÄ hur mÄnga hojar kommer att rada upp sig inne pÄ arenan?

– Med tanke pĂ„ att det kan handla om 30 000 startande sĂ„ lĂ€r det kunna bli en hög siffra. JĂ€ttelĂ€skigt ...

Kring 1 000?

– Det kan sĂ€kert bli fler Ă€n sĂ„. Jag rĂ€knar med invasion hĂ€r kring lunch.

De som letar sig hit, vad ska de göra hÀr?

– Köpa hamburgare och titta pĂ„ vĂ„ra trĂ€ningar, det finns Ă€ven möjlighet att prova pĂ„ supermoto. 

Lugnet före stormen. Motorstadion i HÀrad ska ta emot tusentals mc-Äkare pÄ lördag.
Lugnet före stormen. Motorstadion i HÀrad ska ta emot tusentals mc-Äkare pÄ lördag.

SM-tĂ€vlingarna utgörs av tre klasser – elit, open samt damklass. Samtliga deltagare kör ett kval pĂ„ söndag förmiddag.

Efter lunch vidtar invigning följt av finalerna som har gemensamma starter.

– Vi anvĂ€nder dels den befintliga banan för bilracing, dels har vi byggt till bland annat hopp. Eliten Ă„ker banan 15 varv, och segertiden hamnar strax under en kvart, berĂ€ttar Gillisson.

Vilka hastigheter kan du uppnÄ pÄ den hÀr banan?

– Minst 140 kilometer i timmen.

Vad Àr hÀftigast med supermoto?

– Jag hĂ„ller den för en av de bĂ€sta publiksporterna. Det Ă€r kort och koncist, mycket lĂ€tt för publiken att följa.

Kommer det mycket folk pÄ söndag?

– Hoppas det! Vi har plats för 15 000 minst ...

Thomas Gillisson: "Supermoto Àr en mycket publikvÀnlig sport." Han utlovar Àven prova pÄ bÄde för supermoto och knattecross (85-kubikshojar).
Thomas Gillisson: "Supermoto Àr en mycket publikvÀnlig sport." Han utlovar Àven prova pÄ bÄde för supermoto och knattecross (85-kubikshojar).

Gillisson, som uppskattar att en sĂ€song kostar honom 500 000–1 000 000 kronor, ligger tvĂ„a i SM-tabellen bakom Simon Vilhelmsen. Hemmahoppet tror att dansken blir en svĂ„r nöt att knĂ€cka. Även fjolĂ„rets SM-vinnare Hampus Gustafsson kör deltĂ€vlingen i StrĂ€ngnĂ€s.

I fjol vann Thomas Gillisson det spanska mÀsterskapet i supermoto. Just nu ligger han tvÄa Àven dÀr men siktar pÄ att försvara segern.

– SĂ€songerna avslutas samtidigt i Sverige och Spanien. SĂ„ detta blir Ă„rets sista race pĂ„ hemmaplan för min del, sĂ€ger den tidigare enduroföraren.

Viktor Kleinschek, Filip Edstein och Tobias Sikanen Àr tre andra Sams-förare som kör helgens tÀvling.

Karta: StrÀngnÀs motorstadion
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!