Med tanke på miljön och nästa generation bygger de sitt livsverk med kafé och odlingar.

– Det är ekologiskt på tallriken men vi har också lagt stora pengar på vårt eget reningsverk, säger Mats Sjöstedt som tillsammans med sin fru Karin Sjöstedt driver Hornuddens trädgård.

Två år i rad har de tidigare kammat hem White guides förstapris i kategorin årets Hållbarhetspris. I år fick de nöja sig med att bli nominerade. Samtidigt blev det allmänna betyget för Hornudden mästarklass i årets White Guide. Det är lätt att förstå varför då deras ekokrog erbjuder gästerna en oas vid Mälaren. I den stora trädgården finns gott om sittplatser och fyra möblerade växthus erbjuder skydd från vind och regn. Blommorna sätter färg på allt och trädgårdsodlingarna ger den där genuina gröna känslan. Miljön inspirerar så klart det ätbara som erbjuds gästerna.

– Maten som serveras plockas ofta samma dag som den serveras. Ibland springer vi till och med ut tio minuter innan talltiken läggs för att hämta grönsaker, säger Mats Sjöstedt.

– Här serverar vi mat som vi själva vill äta. Vi odlar maten på gården och serverar den ute i trädgården, mer närodlat än så är det svårt att få, säger Karin Sjöstedt.

Fokuset på bra råvaror är alltid närvarande.

– Jag kan rekommendera vår sallad, den varierar beroende på vad vi har skördat, sedan kan du välja till rökt lax, vår egen tomat- och basilikakorv eller rökt hjort till. Vi gör många saker på vårt sätt, som basilika i chokladkakan. Vi sätter vår tvist på det mesta, säger Karin Sjöstedt.

[fakta nr="2"]

Upcykling, det vill säga kreativt återbruk, ligger i tiden och här passar Hornuddens profil in. Det är en av nycklarna till framgång tillsammans med uthålligheten.

– Vårt café har funnits i nio år och många har sagt att vi ska titta på hur andra gör, men många av dessa kaféer och restauranger har slutat efter två-tre år. Vi har hållit på ett tag och är fortfarande kvar. Vi är envetna, säger Mats Sjöstedt

– Det är vind i seglen för oss. Vi har aldrig haft en sådan bra PR-vår tidigare. Vi har blivit kontaktade av bland annat Ica buffé och Arla som vill skriva om oss. Och vi blev nominerade till Icas lokala hjälte-pris mycket tack vare vår primära produktion.

Uppmärksamheten de har fått har så klart lockat fler gäster och många kommer från Stockholm, Uppsala och Västerås. Omnämnandet i White guide blir ett kvitto på att deras satsningar fungerar. Samtidigt fortsätter viljan att förbättra sig och framtidens fokus ligger på dryck med ett nytt tekoncept och lokalproducerad cider.