Vi har hört det förut. Träning är bra för oss.

Och det är inte bara kroppen som mår bättre om du börjar träna, även knoppen kommer tjuta av glädje. Men det känns kanske inte alltid så där lekande lätt att ta sig upp ur soffan och in i träningskläderna. För vissa av oss kan det kännas som en omöjlighet den här tiden på året. Om du dessutom är nedstämd och orkeslös i allmänhet kan du lida av årstidsdepression.

– Många känner sig nedstämda den här tiden på året och om det återkommer år efter år kan det handla om en depression, säger Gunilla Fredén, beteendevetare på Skiftinge vårdcentral.

Artikelbild

Viktoria Bäck, psykolog och Gunilla Fredén, beteendevetare, jobbar med personer med psykisk ohälsa på Skiftinge vårdcentral.

Gunilla Fredén arbetar tillsammans med psykologen Viktoria Bäck och ytterligare två psykologer dagligen med psykisk ohälsa i olika former. Just depression är vanligt och enligt Fredén ökar andelen människor som söker vård för psykisk ohälsa.

[fakta nr="1"]

Just det här med höstdepp är något som medier skriver väldigt ofta om, men finns det verkligen på riktigt?

– Ja och nej. Många kan känna förändringar i måendet när säsongerna ändras, det är samma sak på våren, men det finns ingen klinisk diagnos som heter höstdepression, säger Viktoria Bäck.

Hur går det att veta att man är deprimerad och då speciellt årstidsdeprimerad?

– Man är tröttare fast man har sovit mer än vanligt och har ett ökat sug efter socker, det är två saker som kännetecknar just depression under hösten. Det kan även handla om orkeslöshet, initiativlöshet och minskad förmåga att uppleva glädje. Jag brukar säga att det är livsfarligt att lita på sin egen känsla om man är deprimerad, säger Gunilla Fredén.

[fakta nr="2"]

Det är inte ovanligt att kollegorna på jobbet berättar om hur deppiga de är, att det känns jobbigt med allt regn och rusk. Men det går en fin, men dock väldigt tydlig, gräns mellan att vara allmänt nedstämd och att vara deprimerad.

Om saker du tidigare brunnit för eller tyckt varit roligt tappat sin betydelse och att tröttheten tar över allt mer bör du höra av dig till primärvården i första hand och psykakuten i andra hand.

Jag brukar säga att det är livsfarligt att lita på sin egen känsla om man är deprimerad.

Gunilla Fredén, beteendevetare.

Vilka drabbas av depressioner?

– Det är alla slags människor: män som kvinnor, unga som gamla och chefer som anställda. Forskning har även visat att depression till viss del kan vara ärftligt, säger Gunilla Fredén.

– Stressnivå och miljö har också en påverkan, säger Viktoria Bäck.

[fakta nr="3"]

Går det att motverka depression?

– Se till att du rör på dig, forskning rekommenderar 40 minuter tre gånger i veckan. Se till att få dagsljus vilket blir ännu viktigare nu när det blir mörkare. Även om det är molnigt gör det mycket nytta, säger Gunilla Fredén.

– Försök hålla en regelbunden dygnsrytm, se över vad du äter och under vinterhalvåret kan det även hjälpa att se över dina vitaminnivåer. Alkohol kan ge ökad ångest vilket kan förvärra nedstämdheten, säger Viktoria Bäck.

Myten om att det är D-vitaminbrist som är boven till nedstämdhet kan de varken dementera eller bekräfta. Det viktigaste är enligt dem att kosten är varierad och att alla viktiga näringsämnen täcks in.