Flygplanets stödhjul möter landningsbanan. Ytterligare en landning på Manchesters flygplats i nordvästra England. Men just den här, som tv-kanalen Sky News följer under måndagen, är historisk. Den åtta timmar långa flighten mellan Orlando i USA och Manchester är den sista någonsin i flygbolaget Thomas Cook airlines historia, något som knappast har nått planets passagerare.

Konkursen för den brittiska resjätten Thomas Cook blev ett faktum efter att ledningen inte lyckats säkra nästan 2,4 miljarder kronor för att nå en uppgörelse med långivare om ett räddningspaket.

"Det är en fråga om djup ånger för mig och resten av styrelsen över att vi inte har lyckats. Jag vill be om ursäkt till våra flera miljoner kunder och tusentals anställda, leverantörer och samarbetspartner som har stöttat oss i många år", säger vd Peter Fankhauser i uttalandet.

"Det är en djupt sorglig dag för företaget som var banbrytande med paketresor och gjorde resor möjliga för miljontals människor runt om i världen", fortsätter han.

Tusentals strandade

Många svenska resenärer påverkas eftersom Vinggruppen ägs av Thomas Cook. Totalt 1 706 resenärer skulle ha flugit ut från Sverige i dag, och 1 554 ska återvända.

Just nu är det under måndagen vi har behövt ställa in flyg, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef vid Vinggruppen Norden.

Stoppet gäller samtliga flyg som Ving chartrar.

TT: Om man vill boka av för att man är orolig över om kommande resor blir av – vad gäller då?

Det är ett tillfälligt stopp i flygtrafiken. Det är normala avbokningsregler som gäller. Men det är som alltid när man bokat paketresa, skulle det ställas in får man pengarna tillbaka, säger Henriksson.

Vings kunder skyddas vid en konkurs av den svenska resegarantin, vilket innebär att man ersätts om resan ställs in eller avbryts.

I Vinggruppen i Norden ingår varumärkena Ving, Spies, Tjäreborg och Globetrotter. Över 6 000 nordiska resenärer påverkas av konkursen.

Osäkerhet kring brexit

Den brittiska flygmyndigheten CAA arbetar nu för att få hem över 150 000 brittiska resenärer under de kommande två veckorna – den största insatsen för att få hem britter i utlandet sedan andra världskriget, skriver BBC.

Brittiska medier fylldes under måndagen med bilder på ödsliga gater men också av berättelser om personal som trots att de nyss förlorat jobbet försökte hjälpa sina resenärer. En resenär beskriver för tidningen The Guardian hur två värdar som arbetade för företaget tackat för vistelsen vid resan till flygplatsen, för att senare falla i gråt.

Även om osäkerheten kring brexit bidragit till företagets ekonomiska kollaps är den bara en del av den ekonomiskt giftiga cocktail som fick resejätten på fall, enligt tidningen. Bland annat nämns sammanslagningen med MyTravel 2007 som innebar att Thomas Cook övertog stora skulder. Utöver det har britternas resande förändrats de senaste åren, något som har missgynnat traditionella researrangörer.

Thomas Cook bildades i Storbritannien 1841 och arrangerade då tågresor. Efter andra världskriget började man med paketresor till Europa. Företaget har 22 000 anställda världen över, varav 9 000 finns i Storbritannien. Över 3 000 hotell är knutna till företaget.