Filmare frias – Estonialagen underkĂ€nd

TvÄ mÀn i ett filmteam som Ätalats för brott mot lagen om gravfrid vid Estonias vrak frias i en dom, eftersom de arbetade frÄn en tysk bÄt.
–Internationell rĂ€tt vinner över den svenska lagen, sĂ€ger Robert Eneljung, rĂ„dman i Göteborgs tingsrĂ€tt.

Den Ätalade journalisten Henrik Evertsson, till vÀnster, och hans advokat Johan Eriksson vid rÀttegÄngen i Göteborgs tingsrÀtt för tvÄ veckor sedan.

Den Ätalade journalisten Henrik Evertsson, till vÀnster, och hans advokat Johan Eriksson vid rÀttegÄngen i Göteborgs tingsrÀtt för tvÄ veckor sedan.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Brott & Straff2021-02-08 05:47

Dykningarna gjordes i september 2019 vid den plats i Östersjön dĂ€r Estonia gick under 25 Ă„r tidigare. Filmteamet, som leddes av journalisten Henrik Evertsson, sĂ€nkte ner en dykrobot till vraket.

För detta Ätalades Henrik Evertsson och hans kollega, vrakexperten Linus Andersson. De var de enda svenskarna ombord pÄ fartyget som roboten utgick frÄn.

De Ă„talade har nekat till brott och bland annat pekat pĂ„ att de fĂ€rdades frĂ„n Tyskland, med en tysk bĂ„t, och dĂ€rmed ansĂ„g sig stĂ„ under tysk lag. Den sĂ€rskilda lagen om gravfrid vid Estonia har undertecknats av en rad lĂ€nder runt Östersjön, men inte av Tyskland.

KĂ€nd svaghet

Göteborgs tingsrÀtt gör nu samma bedömning som filmteamet om detta. Den svenska lagen om gravfrid vid Estonia strider "mot folkrÀttens principer om att stater inte kan utöva makt över andra staters fartyg som befinner sig pÄ öppet hav", skriver domstolen i ett pressmeddelande.

RÄdman Robert Eneljung konstaterar att lagstiftaren haft som avsikt att lagen ska gÀlla alla, men pÄpekar att svagheterna i lagen uppmÀrksammades redan nÀr den kom till.

KammarÄklagare Helene Gestrin hade yrkat pÄ villkorlig dom och dagsböter för de Ätalade. Hon har dock en viss förstÄelse för domen.

– Jag konstaterar att tingsrĂ€tten lĂ€gger fullt fokus dĂ€r det ska vara, enligt min uppfattning, det vill sĂ€ga pĂ„ frĂ„gan om det ska vara tysk lag som gĂ€ller eller svensk Estonialag, sĂ€ger Helene Gestrin.

"Behov att veta" avvisas

De Ätalade har ocksÄ hÀnvisat till yttrandefriheten, och ett behov att fÄ veta mera om Estonias förlisning Àn den internationella haveriutredningen kom fram till.

– Vi hade ett behov av att göra just den hĂ€r informationshĂ€mtningen, sade Henrik Evertsson nĂ€r han förhördes under rĂ€ttegĂ„ngen.

Men det resonemanget köper inte tingsrÀtten. Om dykarbetet gjorts frÄn en svensk bÄt, hade mÀnnen blivit dömda. Den grundlagsskyddade yttrande- och informationsfriheten ger inte "nÄgon form av carte blanche att straffritt begÄ straffbara gÀrningar", skriver rÀtten i sin dom.

Åklagaren har inte bestĂ€mt om hon ska överklaga.

– Jag fĂ„r gĂ„ igenom domen nu, sĂ€ger Helene Gestrin.

En nĂ€mndeman har en annan Ă„sikt Ă€n tingsrĂ€ttens majoritet. Han anser att de tvĂ„ Ă„talade gjort sig skyldiga till brott. Men nĂ€mndemannen vill Ă€ndĂ„ att filmteamet ska slippa straff, eftersom de inte rört nĂ„got vid vraket eller inne i vraket – och samtidigt fĂ„tt ett bildmaterial som gör att Estonias förlisning nu utreds pĂ„ nytt.

Hittade okÀnt hÄl

Filmteamets bildmaterial ingick i dokumentĂ€rserien "Estonia – fyndet som förĂ€ndrar allt", som visades av Discovery i höstas.

Bilderna visar bland annat ett stort hÄl i fÀrjans skrov, som tidigare inte varit kÀnt. DokumentÀren vÀckte stor uppmÀrksamhet.

Statens haverikommission ville se filmteamets bildmaterial, och fick göra det. Nu görs en ny granskning av fÀrjekatastrofen.

Lagen om gravfrid vid Estonia förbjuder all dykverksamhet dÀr, utom sÄdan som görs pÄ uppdrag av en myndighet med syfte att tÀcka vraket eller undvika miljöskada.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.

137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter det att dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" sĂ€nts pĂ„ Discovery har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!