Framför allt ringer bedragarna upp sina offer, men Àven mejl och sms anvÀnds. Bedragaren vill ofta ha tilltrÀde till bostaden eller efterfrÄgar kÀnslig information som inloggningsuppgifter för att kunna lÀnsa bankkontot.
Stockholmspolisen fick i torsdags in flera anmÀlningar frÄn Àldre personer som rÄkat ut för bedragare som uppgett att de ringde frÄn ett försÀkringsbolag. Det rörde sig bÄde om bedrÀgeriförsök till och fullbordade brott.
ââMan Ă€r inte oartig om man bara lĂ€gger pĂ„ luren, sĂ€ger polisens presstalesperson Towe HĂ€gg.
"SĂ€rskilt utstuderade"
Finansmarknadsminister Max Elger anser denna typ av bedrÀgerier vara "sÀrskilt utstuderade".
ââDet handlar om att lura Ă€ldre, funktionsnedsatta och andra utsatta grupper. Utvecklingen Ă€r oroande. Men frĂ„n konsumentsidan kan vi förbĂ€ttra situationen genom att nĂ„ ut med information om nĂ„gra enkla handlingsregler.
Han betonar att man inte ska lÀmna ut sina inloggningsuppgifter, att man ska lÀgga pÄ luren om man blir misstÀnksam och att man ska anmÀla brott om man drabbas.
ââVi försöker nĂ„ ut med den hĂ€r informationen till de hĂ€r grupperna. Det Ă€r klart att om ingen lĂ€mnar ut sina inloggningsuppgifter, om alla lĂ€gger pĂ„ luren och alla brott anmĂ€ls sĂ„ kommer vi kunna stĂ€vja utvecklingen.
Sedan i fjol har Konsumentverket i uppdrag att via olika aktörer nÄ ut med nödvÀndig information till Àldre. Det kan handla om organisationer som riktar sig till Àldre eller personer med funktionsnedsÀttning.
ââJag tror att det Ă€r ett sĂ€tt att gĂ„ vidare. Men det Ă€r klart att den utveckling vi ser ger vid handen att vi behöver tĂ€nka mer pĂ„ hur vi ska nĂ„ ut, sĂ€ger Elger.
Bedragaren gav upp
En 97-Ärig kvinna i Nacka kommun blev exempelvis uppringd av en okÀnd man som uppgav att han ringde frÄn ett försÀkringsbolag. Mannen pÄstod att han behövde fÄ tillgÄng till hennes bankkort eftersom hon hade tagit ett banklÄn. Han bad henne lÀgga kortet i ett kuvert som sedan en person kom och hÀmtade.
Ăven en 92-Ă„rig man i Solna kommun blev under torsdagen uppringd av en man som uppgav att han ringde frĂ„n ett försĂ€kringsbolag. Han hĂ€vdade att nĂ„gon tagit ett lĂ„n i 92-Ă„ringens namn och att en arbetskamrat dĂ€rför behövde hĂ€mta hans bankuppgifter.
92-Äringen avslutade samtalet, men blev senare uppringd igen. DÄ pÄstod samme man att en okÀnd person tagit ut pengar frÄn 92-Äringens konto. Samtalet avslutades nÀr bedragaren gav upp.
KĂ€nner skam
PolisanmĂ€lningarna om sĂ„ kallade befogenhetsbedrĂ€gerier â nĂ€r nĂ„gon utger sig för att vara exempelvis polis, banktjĂ€nsteman eller sjukvĂ„rdspersonal â har under perioden januari till november ökat med cirka 30 procent jĂ€mfört med motsvarande mĂ„nader i fjol, enligt Stöldskyddsföreningen.
En vanlig strategi Àr att bedragaren ringer upp en person och pÄstÄr att det har gjorts stora transaktioner frÄn ett konto som tillhör den som blev uppringd. Bedragaren erbjuder hjÀlp med att fÄ tillbaka de "stulna" pengarna, skriver föreningen.