Minst fyra skadade â varav en död â inom loppet av tio dagar. Antalet olyckor kopplade till vattenskotrar har varit mĂ„nga i juni.
Nu ser bÄde Kustbevakningen och sjöpolisen en ökning av vattenskoterförare som saknar sjövett. Martina Söderberg, vakthavande befÀl pÄ Kustbevakningens ledningscentral, sÀger att det överlag handlar om okunskap och ibland Àven bristande hÀnsyn hos förare.
ââMan kör för att man tycker att det Ă€r roligt och tar inte hĂ€nsyn till badande, bĂ„tförare eller kanotister.
Martina Söderberg tycker att mÄnga förare ser skotern som en leksak.
ââAnvĂ€nder man den som en bĂ„t Ă€r det inga problem â det Ă€r lekandet som blir ett problem.
Ăkning under pandemin
I sommar gör Kustbevakningen tillsammans med sjöpolisen kontinuerliga kontroller pÄ olika platser i Stockholm. I praktiken kan en övertrÀdelse av regler exempelvis leda till att föraren fÄr en fortkörningsbot.
I Ăstergötland fĂ„r rĂ€ddningstjĂ€nsten Ă„terkommande rapporter om skoterförare som missköter sig, uppger inre befĂ€l Mikael Kalered. Vid det populĂ€ra Varamobadet i Motala kör vattenskotrar in i ett av bojar avgrĂ€nsat omrĂ„de dĂ€r badarna ska kunna kĂ€nna sig sĂ€kra.
ââDet respekterar man inte. Ibland har vi problem med att de kör upp pĂ„ land, sĂ€ger han.
Att mÄnga hÄller sig hemma i Sverige i sommar pÄ grund av coronapandemin har lett till ett uppsving av vattenskotrar och bÄtar, enligt Martina Söderberg.
ââDet och det fina vĂ€dret har lett till en kraftig ökning av aktivitet pĂ„ sjön.
Kustbevakningen tar emot samtal frÄn folk över hela landet som klagar pÄ vattenskoterförare.
ââDet Ă€r otroligt mĂ„nga som ringer in lĂ€ngs hela kusten. Det Ă€r ett stort problem.
Sjöpolisen: Livsfarligt
Johan Skogfeldt, gruppchef pÄ sjöpolisen i Stockholm, betonar att allvaret i att köra för fort eller att "leka" med vattenskotern i nÀrheten av platser dÀr mÀnniskor badar.
ââGör man minsta snedsteg med vattenskotern sĂ„ skulle man lika gĂ€rna kunna köra över nĂ„gon som badar. Det Ă€r rent av livsfarligt i mĂ„nga fall, sĂ€ger han.
I dag fĂ„r alla över 15 Ă„r fĂ„r köra vattenskoter. Kustbevakningen har tidigare, tillsammans med sjöpolisen i VĂ€stsverige, lyft fram att man vill införa krav pĂ„ tillstĂ„nd för förare â bĂ„de av snabbgĂ„ende vattenskotrar och mindre bĂ„tar. Johan Skogfeldt stĂ€mmer in.
ââAtt politikerna inte gjort nĂ„got Ă€n tycker jag Ă€r jĂ€ttemĂ€rkligt, det hĂ€r Ă€r ett Ă„terkommande problem som har pĂ„gĂ„tt i nĂ€rmare tio Ă„r, hĂ€vdar han.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har tidigare sagt att han Àr beredd att se över lagstiftningen, och nu uppger han för TT att regeringen Àr beredd att införa ett förarbevis för vattenskotrar "sÄ snart som möjligt".