Efter hÀndelsen stod tvÄ av tunnelbanans vagnar vid plattformen. De kunde utrymmas medan en tredje vagn fick vÀnta eftersom den inte stod vid plattformen. Strax före klockan 18 var alla passagerare ute ur tÄget.
Olyckan intrÀffade klockan 16.40 vid stationen SkÀrmarbrink pÄ tunnelbanans gröna linje. Enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) orsakades urspÄrningen av en sÄ kallad solkurva, dÄ rÀlsen deformerats av hög vÀrme.
ââSom jag har förstĂ„tt det sĂ„ har det inte varit nĂ„gon större dramatik. Det har gĂ„tt i lĂ„g hastighet och vagnen stĂ„r nu snett. SĂ„ fort ett hjul lĂ€mnar spĂ„ret sĂ„ rĂ€knas det som en urspĂ„rning. Det betyder inte att det ligger tĂ„g huller om buller vid sidan av spĂ„ret, sĂ€ger Johan Nordgren pĂ„ SL:s pressjour.
Bussar ersÀtter
Olyckan orsakade totalstopp i bĂ„da riktningarna vid SkĂ€rmarbrink, och strĂ€ckorna GullmarsplanâBlĂ„sut och GullmarsplanâSkĂ€rmarbrink ersattes med bussar. Under kvĂ€llen fick man i gĂ„ng trafiken pĂ„ linjen mot SkarpnĂ€ck, men ersĂ€ttningsbussarna gick fortfarande mellan Gullmarsplan och BlĂ„sut.
ââVi planerar för att köra pĂ„ den lösningen under hela morgondagen, sĂ€ger Johan Nordgren.
Inspektera skador
Under torsdagskvÀllen stod tÄget fortfarande kvar vid plattformen. PÄ SL rÀknar man med att fÄ bort tÄget nÄgon gÄng under natten.
ââFörst ska vi se till att fĂ„ bort tĂ„get, sedan mĂ„ste man ut och inspektera rĂ€lsen och se hur pass skadad den Ă€r, och sedan fĂ„r man inleda reparation, sĂ€ger Nordgren.
Om reparationsarbetet gÄr bra kan trafiken komma i gÄng tidigare, men risken finns att strÀckan mÄste trafikeras av ersÀttningsbuss Àven i helgen. Nordgren rekommenderar resenÀrer att titta pÄ SL:s resplanerare för uppdaterad information om lÀget.