Ett samtal kan rÀcka nÀr spelandet gÄr överstyr

Sju av tio personer som visat tecken pÄ spelproblem minskar sitt spelande efter att Svenska Spel kontaktat dem. Det visar nya resultat som bolaget nu presenterar.
–Det handlar om att öka transparensen och trovĂ€rdigheten för spelbranschen, sĂ€ger hĂ„llbarhetschefen Kajsa Nylander.

Enligt FolkhÀlsomyndigheten har fyra procent av Sveriges befolkning nÄgon form av spelproblem. Arkivbild.

Enligt FolkhÀlsomyndigheten har fyra procent av Sveriges befolkning nÄgon form av spelproblem. Arkivbild.

Foto: Helena Landstedt/TT

HĂ€lsa2023-01-25 05:30

Tusentals svenskar har nÄgon form av spelproblem och enligt FolkhÀlsomyndigheten rör det sig om fyra procent av befolkningen. Som en del av det förebyggande arbetet mot att förhindra spelberoende kontaktar Svenska Spel alla kunder som visar tecken pÄ ett riskfyllt spelande. I Svenska Spels fall handlar det om 1,5 procent av kunderna, men exakt hur mÄnga personer det rör sig om vill bolaget inte uppge.

Sju av tio personer som har kontaktats till följd av att de visat tecken pÄ ett riskfyllt spelande minskade sitt spelande. I genomsnitt har de minskat sina insÀttningar med 49,8 procent. 9,5 procent tog spelpauser som var kortare Àn ett halvÄr medan 3,4 procent tog spelpauser som var lÀngre Àn ett halvÄr.

Svenska Spel Àr dock inte det enda spelbolaget som nu kommer att börja presentera nyckeltal. Det Àr ett gemensamt initiativ tillsammans med ATG och Kindred Group. Dessutom meddelar Betsson att de ocksÄ kommer börja redovisa liknande nyckeltal.

– Det Ă€r första gĂ„ngen som branschen presenterar nyckeltal. Nu vill vi kunna inspirera andra spelbolag att haka pĂ„ och dela med sig av nyckeltal. Det handlar om att öka transparensen och trovĂ€rdigheten för spelbranschen, sĂ€ger Kajsa Nylander.

Riskfyllt spelande

Hur mycket man spelar, hur stor insÀttningen Àr, vilken spelform och Älder Àr nÄgra av de faktorer som ingÄr i Svenska Spels riskmodell nÀr de avgör vilka kunder som visar tecken pÄ ett riskfyllt spelande och som de i sin tur kontaktar.

– Ett riskfyllt spelande kan handla om att man spelar mer eller under lĂ€ngre tid Ă€n vad man tĂ€nkt. Det kan ocksĂ„ handla om ett eskalerande spelbeteende, att man gör mĂ„nga insĂ€ttningar per dygn eller att man börjar spela mycket pĂ„ natten, sĂ€ger Kajsa Nylander.

80 procent av de som Svenska Spel kontaktar Àr positiva till samtalet.

– Det Ă€r nĂ€stan alltid en positiv kontakt och det blir ett reflekterande samtal. Men mĂ„nga Ă€r ocksĂ„ medvetna om sitt spelande.

Kajsa Nylander sÀger att nÀr man vet vilka behov kunden har Àr det ocksÄ lÀttare att sÀtta personliga grÀnser.

– Att vi kontaktar vĂ„ra kunder handlar ju inte om att vi ska vara nĂ„gon pekpinne utan det Ă€r bara av omtanke.

Förebyggande arbete

För Svenska Spel Àr det förebyggande arbetet mot spelberoende viktigt. Det finns flera olika insatser som de gör för att minska risken för att deras kunder hamnar i ett spelberoende.

– Vi kontaktar de som visar tecken pĂ„ ett riskfyllt spelande men vi kontaktar ocksĂ„ mĂ„nga fler kunder i ett förebyggande syfte.

NĂ€r man registrerar sig som kund pĂ„ Svenska Spel ska man dessutom vĂ€lja en grĂ€ns för hur mycket man kan spela för i mĂ„naden. Om den grĂ€nsen Ă€r högre Ă€n 10 000 kronor gör Svenska Spel en inkomstgranskning.

– Det Ă€r för att man inte ska kunna spela över sina tillgĂ„ngar. För oss Ă€r det viktigt att jobba proaktivt. Det Ă€r viktigt vad vi gör och att det vi gör faktiskt fĂ„r effekt. Vi vill ju kunna behĂ„lla vĂ„ra kunder, sĂ€ger Kajsa Nylander.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!