Sju problem med den hajpade tekniken

InfÄngning av koldioxiden innan den lÀmnar skorstenen beskrivs som avgörande i klimatomstÀllningen. Men den hajpade CCS-tekniken stÄr inför flera utmaningar.

Sleipner-plattformen i Nordsjön har lagrat koldioxid djupt under havsbotten sedan 1996. Arkivbild.

Sleipner-plattformen i Nordsjön har lagrat koldioxid djupt under havsbotten sedan 1996. Arkivbild.

Foto: Marit Hommedal

Miljö2023-12-06 06:03

VÀrlden gÄr mot det varmaste Är som uppmÀtts, extremvÀder plÄgar delar av klotet och mÄnga arter fÄr svÄrare att klara sig. KoldioxiduppfÄngare beskrivs av FN som en viktig pusselbit i en övergÄngsperiod för att nÄ klimatmÄlen, och behöver snabbt skalas upp. Den globala utvecklingen av tekniken gÄr fort, men tekniken dras ocksÄ med omfattande problem.

1. TrovÀrdigheten

En kritik mot CCS Àr att det minskar utslÀpp efter att de har producerats, i stÀllet för att förhindra dem frÄn att uppstÄ frÄn början. MÄnga internationella CCS-anlÀggningar anvÀnds ocksÄ för att kunna utvinna mer olja och gas, genom att pumpa tillbaka koldioxid i marken. Kritiker menar att oljejÀttarna dÀrmed kan anvÀnda infÄngning som en ursÀkt för att fortsÀtta med utvinningen.

2. Transporten

MÄnga av CCS-anlÀggningar som Àr i bruk pumpar ned koldioxiden i underjorden pÄ samma stÀlle dÀr den produceras. Men i de svenska projekten mÄste koldioxiden transporteras bort. Det krÀvs dÀrmed mycket infrastruktur som i dag inte Àr pÄ plats, exempelvis mellanlagringsanlÀggningar och fartyg, alternativt anpassade tÄgvagnar, tankbilar eller pipelines. Men för att transportsektorn ska vÄga satsa behöver de veta att det kommer att produceras koldioxid. Samtidigt vÄgar CCS-utvecklarna inte gÄ vidare om de inte vet att de kan transportera bort koldioxiden.

3. Slutförvaringen

Slutlagring pÄ svensk mark ligger lÄngt borta, antagligen först i slutet pÄ 2030-talet, enligt SGU. DÀrför behöver koldioxiden förvaras utomlands, antagligen i geologiska formationer djupt under havsbotten i Nordsjön. Transporter över landsgrÀnser regleras i Londonprotokollet, och Àn sÄ lÀnge finns inget fÀrdigt mellanstatligt avtal pÄ plats som krÀvs, Àven om samtal sker med framför allt Norge.

4. Kostnaden

CCS Àr förvisso beprövad, men det Àr ocksÄ en teknik dÀr stor utveckling sker. Den typen av teknik Àr bÄde dyr och svÄr att kostnadsberÀkna. Tidiga projekt riskerar att bli betydligt dyrare Àn vÀntat. Exempelvis har ett CCS-projekt vid ett kraftvÀrmeverk utanför Oslo pausats till följd av skenande kostnader.

5. Vem ska betala?

Flera av CCS-projekten i Sverige rör sÄ kallade bio-CCS, eller BEECS som det ocksÄ kallas. DÄ handlar det om att ta upp koldioxid frÄn biobrÀnslen, för att skapa negativa utslÀpp. Regeringen har tillsatt 36 miljarder kronor för sÄdana satsningar frÄn och med 2026.

Men företagen vill gÀrna sÀlja utslÀppsrÀtterna till nÄgot annat företag. Storföretag som Microsoft har aviserat att de vill köpa sÄdana negativa utslÀpp, men den typen av handel Àr inte reglerad i dag.

6. Elförsörjningen

Det gÄr Ät energi för koldioxidavskiljningen, vilket gör att mer brÀnsle behövs. För anlÀggningen som planeras vid Slite pÄ Gotland behövs dessutom nya elkablar frÄn fastlandet, enligt Heidelberg Materials, och det snabbt, om satsningen ens ska bli av.

7. LĂ€ckor

Det finns en risk för att koldioxid lÀcker under alla delar av processen, men risken bedöms som störst vid transporten eller dÄ den pumpas ned för lagring. Om det sker en olycka under transporten finns viss kvÀvningsrisk, och Àven risk att exempelvis vattendrag försuras.

Koldioxiden Àr tÀnkt att i flytande form pumpas ned till minst 800 meters djup, sÄ pass djupt att den behÄller sin flytande form vilket minskar risken för lÀckor. Men det Àr svÄrt att övervaka de djupa slutlagringsplatserna, och enligt berÀkningar behöver koldioxiden hÄlla sig pÄ plats under jord under tusentals Är. Enligt en studie i Nature Communications pratar man om att lÀckorna mÄste vara mindre Àn 0,01 procent per Är, för att vara ett effektivt verktyg mot klimatförÀndringarna.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!