Inför vintersĂ€songen stĂ€lls mĂ„nga nyblivna elbilsĂ€gare inför det första dĂ€ckbytet pĂ„ en eldriven bil â ibland ovetandes om att de ofta har kĂ€nsligare underreden Ă€n sina fossildrivna motsvarigheter.
ââFossildrivna bilar har inte lika mĂ„nga komponenter i underredet som behöver skyddas riktigt sĂ„ noga, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert pĂ„ intresseorganisationen M Sverige.
Skador kan bli dyra
Han pÄpekar att det ofta finns kablar undertill som riskerar att hamna i klÀm.
ââHögspĂ€nningskablar Ă€r ofta inkapslade, men Ă€ven om det finns skyddande plasthöljen har tillverkaren inte rĂ€knat med att bilen ska lyftas nĂ„gon annanstans Ă€n pĂ„ de avsedda punkterna, sĂ€ger Stjernvall.
ââSkador som pĂ„verkar högvoltsbatteriet kan bli vĂ€ldigt dyra, det Ă€r ofta elbilens mest kostsamma del. Skador pĂ„ höljen kan leda till att kablar utsĂ€tts för fukt och börjar korrodera, och att det uppstĂ„r fel pĂ„ lite lĂ€ngre sikt, sĂ€ger han.
Verkstadens ansvar
M Sverige avrÄder inte elbilsÀgare frÄn att genomföra dÀckbytet pÄ egen hand, men uppmanar dem att lÀsa instruktionsboken och försÀkra sig om att anvÀnda sig av rÀtt lyftpunkter, precis som vid lyft av fossildrivna bilar. Organisationen tipsar om att den som vÀnder sig till en dÀckverkstad kan frÄga personen som ska genomföra bytet om den kÀnner till lyftpunkterna för den specifika modellen.
Carl-Erik Stjernvall understryker att konsumenttjÀnstlagen slÄr fast att den som erbjuder en tjÀnst ska genomföra den pÄ ett fackmÀssigt sÀtt, bland annat enligt tillverkarens anvisningar.
ââAnsvaret ligger hos den som utför tjĂ€nsten nĂ€r det blir fel. Sedan kan reklamationen Ă€ndĂ„ bli komplicerad eftersom konsumenten mĂ„ste visa att det Ă€r just vid det specifika tillfĂ€llet som skadan har uppstĂ„tt, sĂ€ger Stjernvall.