Elbilen kan skadas om dÀckbytaren slarvar

Elbilar löper större risk att skadas Àn konventionella bilar om de lyfts pÄ ett felaktigt sÀtt vid bytet till vinterdÀck. M Sverige uppmanar landets elbilsÀgare att plugga instruktionsboken och försÀkra sig om att dÀckbytaren har kunskapen som krÀvs.

En bilmekaniker skiftar hjul. Bilden har ingen koppling till artikeln.

En bilmekaniker skiftar hjul. Bilden har ingen koppling till artikeln.

Foto: Nora Lorek/TT

Motor2021-10-20 20:26

Inför vintersĂ€songen stĂ€lls mĂ„nga nyblivna elbilsĂ€gare inför det första dĂ€ckbytet pĂ„ en eldriven bil – ibland ovetandes om att de ofta har kĂ€nsligare underreden Ă€n sina fossildrivna motsvarigheter.

– Fossildrivna bilar har inte lika mĂ„nga komponenter i underredet som behöver skyddas riktigt sĂ„ noga, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert pĂ„ intresseorganisationen M Sverige.

Skador kan bli dyra

Han pÄpekar att det ofta finns kablar undertill som riskerar att hamna i klÀm.

– HögspĂ€nningskablar Ă€r ofta inkapslade, men Ă€ven om det finns skyddande plasthöljen har tillverkaren inte rĂ€knat med att bilen ska lyftas nĂ„gon annanstans Ă€n pĂ„ de avsedda punkterna, sĂ€ger Stjernvall.

– Skador som pĂ„verkar högvoltsbatteriet kan bli vĂ€ldigt dyra, det Ă€r ofta elbilens mest kostsamma del. Skador pĂ„ höljen kan leda till att kablar utsĂ€tts för fukt och börjar korrodera, och att det uppstĂ„r fel pĂ„ lite lĂ€ngre sikt, sĂ€ger han.

Verkstadens ansvar

M Sverige avrÄder inte elbilsÀgare frÄn att genomföra dÀckbytet pÄ egen hand, men uppmanar dem att lÀsa instruktionsboken och försÀkra sig om att anvÀnda sig av rÀtt lyftpunkter, precis som vid lyft av fossildrivna bilar. Organisationen tipsar om att den som vÀnder sig till en dÀckverkstad kan frÄga personen som ska genomföra bytet om den kÀnner till lyftpunkterna för den specifika modellen.

Carl-Erik Stjernvall understryker att konsumenttjÀnstlagen slÄr fast att den som erbjuder en tjÀnst ska genomföra den pÄ ett fackmÀssigt sÀtt, bland annat enligt tillverkarens anvisningar.

– Ansvaret ligger hos den som utför tjĂ€nsten nĂ€r det blir fel. Sedan kan reklamationen Ă€ndĂ„ bli komplicerad eftersom konsumenten mĂ„ste visa att det Ă€r just vid det specifika tillfĂ€llet som skadan har uppstĂ„tt, sĂ€ger Stjernvall.

Fakta: Elbilar i Sverige

Omkring 16 procent av alla bilar som har nyregistrerats i Sverige i Ă„r – i faktiska tal handlar det om strax under 37 400 – Ă€r helt eldrivna, enligt de fĂ€rskaste siffrorna.

Nyregistreringarna av elbilar mer Àn fördubblades under Ärets första nio mÄnader, jÀmfört med motsvarande period i fjol.

Volkswagen ID4 Àr den mest registrerade elbilen i Sverige under 2021, följd av Kia E-Niro och Tesla Model 3.

KĂ€lla: Bil Sweden

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!