SÄ ska planet bÀrgas: "Viktigt vi hittar allt"

Platsen kring vraket dĂ€r nio personer miste livet i Örebro Ă€r fortfarande avspĂ€rrad i vĂ€ntan pĂ„ att planet ska transporteras bort.
–Vi Ă€r fortfarande i faktainsamlingsfasen och arbetar med att sĂ€kerstĂ€lla att vi har allt, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ Statens haverikommission.

Poliser pĂ„ plats vid flygplansvraket i nĂ€rheten av Örebro flygplats under fredagen.

Poliser pĂ„ plats vid flygplansvraket i nĂ€rheten av Örebro flygplats under fredagen.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Olyckor2021-07-10 11:52

TvÄ dagar har gÄtt sedan flygplanskraschen i torsdags kvÀll dÀr samtliga ombord avled. PÄ lördagsmorgonen Àr platsen fortfarande avspÀrrad och Statens haverikommission (SHK) fortsÀtter sitt arbete under helgen.

– Vi har suttit pĂ„ morgonen pĂ„ hotellet och planerat dagen och vi har ocksĂ„ skjutit uppgifter till externa parter. Det handlar bland annat om att aktivera vĂ„rt ljudlabb för analys av ljudmaterial, sĂ€ger Peter Swaffer, avdelningschef pĂ„ SHK.

Det Àr inte nödvÀndigtvis filmer pÄ sjÀlva hÀndelsen, utan klipp dÀr ljudet av flygplanet hörs i bakgrunden. Under dagen ska man se till att alla delar frÄn planet följer med frÄn olycksplatsen.

– Det Ă€r en lĂ€ttillgĂ€nglig terrĂ€ng men det Ă€r högt grĂ€s. Man ser inte eventuella delar och det finns exempelvis instrumentering som har lossnat under islaget och hamnat utanför planet. Det behöver vi hitta med metalldetektorer, sĂ€ger Peter Swaffer.

– Det Ă€r viktigt att vi hittar allt. Vi letar inte efter nĂ„got specifikt men vi vill i efterhand inte se att vi har missat nĂ„gonting som visar sig vara vitalt. Vi Ă€r fortfarande i faktainsamlingsfasen dĂ€r vi lĂ€gger mindre vikt pĂ„ vad vi har framför oss och snarare sĂ€kerstĂ€ller att vi har med allt, fortsĂ€tter han.

Samtidigt görs flygplanet redo för transport och kan förhoppningsvis bÀrgas under söndagen. Men regnet som hÀnger i luften underlÀttar inte arbetet.

– Just nu nĂ€r jag stĂ„r pĂ„ flygplatsen regnar det inte. Men planet Ă€r inte intakt och vi vill inte ha in regn i cockpit. Det Ă€r visserligen skyddat med presenning, men vi har ocksĂ„ arbete med drönare för att ovanifrĂ„n lokalisera delar. Jag har gott hopp om att vi kommer i mĂ„l, men vĂ€dret gör det inte lĂ€ttare.

Parallellt pÄgÄr intervjuer frÄn personer som allt eftersom trÀder fram och vill berÀtta.

– Vi vill sĂ„ klart lyssna pĂ„ allt, sĂ€ger Peter Swaffer.

Farligt material

BÀrgningen görs genom att lyfta upp vraket i en tÀckt transport som gÄr direkt till SHK lokal i StrÀngnÀs. Innan dess ska kÀnslig apparatur man hoppas pÄ har lagrat viktig data avlÀgsnas frÄn planet.

– DĂ€r kan vi arbeta i lugn och ro i inomhusmiljö och bra belysning. Allt kommer att tvĂ€ttas och sĂ€kerstĂ€llas – det finns till exempel brunnet material som Ă€r hĂ€lsovĂ„dligt för utredarna att jobba med.

En grundlig utredning av motorn ska göras. OcksÄ andra saker som rost pÄ planet eller lösa delar kommer att analyseras. I nulÀget finns inga ledtrÄdar som pekar Ät ett visst hÄll.

– Det finns ingenting Ă€n som gör att vi riktar in oss pĂ„ nĂ„got sĂ€rskilt, nĂ€r vi har all data kommer vi att hitta mer intressanta spĂ„r. Men Ă€ven om vi ser att nĂ„got Ă€r mer sannolikt Ă€n nĂ„got annat, kommer vi ocksĂ„ att utreda allt annat. Utesluter vi allting kommer vi till syvende och sist hitta nĂ„got vi inte kan utesluta, sĂ€ger Peter Swaffer.

Kan ta flera veckor

Hur lÄng tid analysarbetet kan ta beror pÄ flera faktorer.

– Vi Ă€r till viss del i externa hĂ€nder. Även om vi Ă€r kunniga Ă€r det en trovĂ€rdighetsfrĂ„ga att ocksĂ„ rĂ„dfrĂ„ga tillverkarna.

I det hÀr fallet handlar det om den flygplanstillverkaren De Havilland Canada och den amerikanska flygmotortillverkaren Pratt and Whitney.

– Vi vill ha med dem i rummet sĂ„ att de ger input. Givet att det Ă€r sommar och att folk Ă€r pĂ„ en annan del av jordklotet vet vi inte hur den tidsplanen ser ut. Det kan sannolikt röra sig om veckor. Det Ă€r den erfarenheten jag har frĂ„n flygolyckan i UmeĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.

TT: Hur sÀker Àr du pÄ att vi kommer att fÄ reda pÄ vad som har hÀnt?

– Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Jag har vĂ€ldigt gott hopp om att vi ska kunna klargöra orsakerna. Det sĂ€ger jag utifrĂ„n att vi i de allra flesta fallen gör det. Jag kĂ€nner igen mig frĂ„n nĂ€r vi stod i UmeĂ„ för tvĂ„ Ă„r sedan. Det Ă€r mĂ„nga frĂ„getecken och saker att leta efter, och dĂ€r kom vi fram till mycket. Jag vĂ„gar nog sĂ€ga att vi kommer att lösa det hĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Peter Swaffer.

Fakta: DHC-2 Turbo Beaver

Olycksplanet DHC-2 Turbo Beaver Àr ett enmotorigt propellerplan tillverkat av kanadensiska De Havilland Canada.

Enligt SkÄnes fallskÀrmsklubb som Àger planet Àr modellen norra Europas snabbaste hoppflygplan. Planet nÄr uthoppshöjden 4000 meter pÄ i genomsnitt 14 minuter, beroende pÄ temperatur, lufttryck och antal hoppare. Planet har kapacitet att bÀra 10 fallskÀrmshoppare.

KÀlla: Skydive SkÄne


Fakta: Civila flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 Ă€r tillsammans med olyckan pĂ„ ön StorsandskĂ€r i UmeĂ„ den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I bĂ„da olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige intrĂ€ffade i november 1964 i Ängelholm. 31 mĂ€nniskor omkom, dĂ€ribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den nÀst allvarligaste flygolyckan pÄ svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan frÄn Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför BarsebÀck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – nĂ€r ett Vickers Viscount frĂ„n Linjeflyg störtade i ett radhusomrĂ„de i KĂ€lvesta utanför Stockholm. Planet var pĂ„ vĂ€g frĂ„n Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning pĂ„ stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare vĂ€rldsstjĂ€rnan och förbundskaptenen Hans AlsĂ©r.

I maj 1989 omkom 16 personer nÀr ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmÀn fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nÀmnas John-Olle Persson, nyutnÀmnd generaldirektör för AMS.

I krigstid intrÀffade ocksÄ flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan pÄ HÄllö i BohuslÀn efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva mÀnniskor i tvÄ flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet MÄklÀppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan dÀr ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 pÄ Milano-Linate flygplatsen i Italien. DÄ kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer pÄ startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!