EU har redan sedan tidigare beslutat att utslÀppen ska ha minskat med 55 procent 2030 jÀmfört med 1990. Per Bolund pÄpekar att regeringen ville ha ett mÄl pÄ 60 procent. DÀrför vill han se sÄ skarpa klimatÄtgÀrder som möjligt.
ââVi kommer fortsĂ€tta att driva pĂ„ för att paketet ska bli sĂ„ ambitiöst som möjligt, sĂ€ger Bolund.
Miljöministern tycker det Àr bra att EU-kommissionen vill skÀrpa EU:s system för handel med utslÀppsrÀtter. Han vill dock att man minskar tillgÄngen till rÀtter ytterligare och att minskningen ska gÄ i snabbare takt Ären framöver.
Bensin och diesel
Fordonstransporter föreslÄs ingÄ i utslÀppsrÀttshandeln.
TT: Kommer det att leda till mycket högre priser pÄ bensin och diesel?
ââDet tror jag inte det behöver göra, sĂ€ger Bolund.
Han pekar pÄ att transporter kommer att vara i en "separat bubbla" vid sidan av det övriga handelssystemet. Han pekar ocksÄ pÄ att det sker en snabb teknikutveckling som minskar utslÀppen och att andelen förnybara brÀnslen i tanken ökar genom den sÄ kallade reduktionsplikten.
TT: Hur viktigt Àr förslaget som i praktiken innebÀr ett förbud för att sÀlja nya bensin- och dieselbilar frÄn 2035?
ââDet Ă€r verkligen viktigt. Det ger en extremt tydlig, lĂ„ngsiktig linje för bilindustrin, sĂ€ger Bolund.
ââMen hĂ€r kommer Sverige att verka för att snarare genomföra den hĂ€r förĂ€ndringen Ă€nnu tidigare Ă€n vad EU-kommissionen föreslĂ„r.
Inte nöjd
Bolund Àr inte nöjd med förslaget om att höja mÄlet för hur stor andel av EU:s energi som ska vara förnybar, frÄn 32 procent till 40 procent.
ââDĂ€r Ă€r jag orolig för att man tagit i i underkant. Det behövs högre ambitionsnivĂ„er, sĂ€ger Bolund.
Inte heller Centern tycker att EU siktar tillrÀckligt högt.
ââPaketet Ă€r dessvĂ€rre alldeles för oambitiöst, sĂ€ger C:s EU-parlamentariker Emma Wiesner.
Hon tycker att förslaget om ett nytt mÄl för andelen förnybar energi borde vara 50 procent i stÀllet för 40 procent.
ââVi fortsĂ€tter hĂ„lla smutsig industri om ryggen, sĂ€ger Wiesner.
Hon Àr nöjd med att EU tar ett helhetsgrepp om transportsektorns utslÀpp nÀr vÀgtransporter, flyg och sjöfart ska omfattas av handeln med utslÀppsrÀtter.
ââĂntligen fĂ„r de betala för sina utslĂ€pp, sĂ€ger Wiesner.
"Krigföring mot skogsbruk"
Moderaterna tycker att EU:s utslÀppsminskningsmÄl pÄ 55 procent Àr bra och tror att klimatpaketet kan nÄ det mÄlet.
ââMan har lagt fram 13 förslag i dag och man fĂ„ngar in det som Ă€r mest centralt i klimatarbetet, sĂ€ger EU-parlamentarikern Jessica PolfjĂ€rd (M).
Centern Àr mycket kritisk till den del av paketet som berör det svenska skogsbruket. Enligt Emma Wiesner (C) innebÀr EU-kommissionens förslag att kravet pÄ hur mycket koldioxid svensk skog ska ta upp ökar frÄn 32 miljoner ton till 47 miljoner ton.
ââEn sĂ„ stor ökning kan inte tolkas som annat Ă€n krigföring mot svenskt skogsbruk. Man tycker att skogen ska lĂ„tas stĂ„, sĂ€ger hon.
Wiesner Àr lika kritisk mot förslag pÄ nya krav för bioenergi.
ââDet stĂ€lls hĂ„rdare krav pĂ„ vilken typ av skog och trĂ€rĂ„vara som man fĂ„r anvĂ€nda, sĂ€ger hon.
ââDet Ă€r ett hĂ„rt slag mot bioenergianvĂ€ndningen och kommer att fĂ„ konsekvenser för vĂ„r vĂ€rmesektor.
"Kavla upp Àrmarna"
Wiesner förvÀntar sig att alla svenska EU-parlamentariker i de kommande förhandlingarna stÄr upp för Sverige och skogsbruket.
ââDĂ€refter Ă€r det dags för regeringen att kavla upp Ă€rmarna och reagera, sĂ€ger hon.
Miljöminister Per Bolund har inte hunnit sÀtta sig in i detaljerna i EU-kommissionens förslag och har dÀrför svÄrt att kommentera.
Han uppger dock att Europas skogar behöver kunna ta upp mer koldioxid.
ââMen viktigt Ă€r att den svenska skogen inte anvĂ€nds av andra lĂ€nder för att de inte ska behöva minska sina utslĂ€pp, sĂ€ger Bolund.
EU-parlamentarikerna Jessica PolfjÀrd uppger att EU mÄste ha respekt för hur svenskt skogsbruk gÄr till, men hon har inte heller hunnit sÀtta sig in i detaljerna.