Marknadsföring av tobak Àr förbjuden i Sverige, men det har varit oklart exakt vad som gÀller för marknadsföring av andra nikotinprodukter. För att fÄ klarhet i denna frÄga drog Konsumentombudsmannen (KO) företaget Ecoswe inför rÀtta.
I stÀmningsansökan pÄpekade KO att företaget marknadsfört e-cigaretter och tillhörande produkter via nÀtannonser, i sociala medier och via mejlutskick.
Bland annat har det lockats med smaker som "förförisk hallonkonfektyr" och "intensiv smak av berömt jordgubbsgodis", med positiva omdömen och bilder pÄ frukter och rökande personer. Det har ocksÄ flaggats för rea.
I sin vÀgledande dom anser domstolen att reklam via mejl och sociala medier inte Àr tillÄten och att de budskap som förts fram oavsett varit för osakliga.
Företaget har fört fram att lagstiftningen varit otydlig och att det vill kunna göra reklam Ätminstone i sina egna kanaler. Men domstolen sÀger nej och har funnit tio övertramp.
Den sÀtter bland annat stopp för budskap som gÄr utöver det sakliga, bilder pÄ frukt, lockrop om rea, lovprisande recensioner och erbjudanden om ytterligare köp.