NÀr H&M:s första kvartal avslutades den 29 februari hade spridningen av coronaviruset börjat ta fart. Men effekterna pÄ bolaget var Àn sÄ lÀnge mer eller mindre koncentrerade till den kinesiska marknaden och nedstÀngningen dÀr.
ââDet kommer att vara vĂ€ldigt lite fokus pĂ„ det rapporterade resultatet för Q1 (kvartal ett, reds. anm.). Allt fokus hamnar pĂ„ H&M:s kommentarer om Q2 och framĂ„t, sĂ€ger Magnus RĂ„man, analytiker pĂ„ Kepler Cheuvreux.
Ser över kostnader
Det var i mars som coronakrisen slog till med full kraft. NÀra 70 procent av H&M:s drygt 5 000 butiker har tvingats stÀnga, bland annat pÄ de viktiga marknaderna USA och Tyskland. I lÀnder som Sverige pÄverkas försÀljningen negativt av att mÀnniskor hÄller sig hemma. Och bedömare rÀknar med att krisen bara har börjat.
Den 23 mars meddelade H&M att man ser över sina kostnader. Förhandlingar om permitteringar var redan ett faktum men bolaget varnade ocksÄ för att det kan bli tal om uppsÀgningar.
ââH&M har höga bruttomarginaler vilket implicit betyder en relativt stor portion kostnader som kan anses fasta, i alla fall i det korta perspektivet. Den stora frĂ„gan Ă€r hur mycket kostnader man kan ta ut, sĂ€ger Magnus RĂ„man.
Bolaget har ocksÄ tidigare meddelat att aktieÀgarna inte kommer att fÄ nÄgon utdelning i Är.
ââDet sĂ€ger en del om hur allvarligt de ser pĂ„ situationen, sĂ€ger Maria Landeborn, senior strateg pĂ„ Danske Bank.
Aktiekursen har tagit rejÀlt med stryk under coronavirusets framfart. Sedan den 21 februari har aktien rasat nÀra 40 procent.
Dessförinnan hade utvecklingen sett förhÄllandevis bra ut för bolaget med en mer positiv försÀljningsutveckling, stigande marginaler och kollektioner som trÀffat mer rÀtt vilket hade pressat upp kursen.
"Förlorat kvartal"
ââH&M hade visat en tydlig vĂ€ndning. Det som hĂ€nder nu har ju inte med H&M:s strategi att göra. Men nĂ€r man har ett butiksnĂ€t pĂ„ över 5 000 butiker och mĂ„ste stĂ€nga Ă€r det klart att det blir enorma konsekvenser, sĂ€ger Maria Landeborn.
FörsÀljningen online utgör Ànnu inte en tillrÀckligt stor del av för att kompensera för försÀljningstappet i butikerna, enligt henne.
Samtidigt bedömer Maria Landeborn att H&M Àr ett bolag som har bra förutsÀttningar att ta sig igenom krisen och ÄterhÀmta sig.
ââH&M har vĂ€ldigt goda förutsĂ€ttningar att klara sig ur krisen. Det Ă€r ett jĂ€ttestort företag med en stor kassa, nu nĂ€r man inte delar ut pengar. Det finns stöd och Ă„tgĂ€rder att utnyttja och H&M har vĂ€ldigt starka huvudĂ€gare, sĂ€ger Maria Landeborn.
DÀrmed inte sagt att smÀllen inte blir stor.
ââQ2 kommer att bli ett förlorat kvartal som det bara gĂ€ller att ta sig igenom, sĂ€ger Landeborn.