Sedan det blev kÀnt att kungen vaccinerats mot covid-19 frÄgar sig mÄnga vad som styr prioriteringen.
Enligt hÀlso- och sjukvÄrdslagen finns tre principer som vÀgleder hur prioriteringar ska göras: mÀnniskovÀrdesprincipen, solidaritetsprincipen och kostnadseffektivitetsprincipen.
MÀnniskovÀrdesprincipen Àr överordnad de andra tvÄ, vilket innebÀr att alla mÀnniskor enligt lag har samma rÀtt till vÄrd, oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhÀllet, sÀger Niklas Juth, docent i medicinsk etik vid Karolinska institutet.
ââDet Ă€r grunden till att man inte kan prioritera personer i riksdagen pĂ„ basis av deras sociala funktion. Det anges uttryckligen att social nytta inte fĂ„r vara det som avgör hur man prioriteras, sĂ€ger han.
Och i dag finns inget annat besked Àn att statsrÄden kommer att vaccineras i enlighet med den ordning som gÀller alla andra.
Stort behov
Att det ÀndÄ gÄr att ge vÄrdpersonal förtur handlar inte om den nytta de gör. Det handlar om att de har ett stort behov eftersom det Àr stor risk att de smittas pÄ jobbet, sÀger Niklas Juth. Riksdagsledamöter löper dÀremot inte större risk att smittas Àn andra medborgare, och att börja rangordna andra yrkesgrupper kan bli svÄrt, sÀger han.
ââNĂ€r det gĂ€ller vĂ„rdpersonal Ă€r det ju uppenbart, sedan blir det bara olika grader av grĂ„zoner, det blir nĂ€stan omöjligt för samhĂ€llet att ta hĂ€nsyn till allt det dĂ€r pĂ„ ett konsekvent och rimligt sĂ€tt.
Lagen Àr utformad efter en normalsituation och inte en krissituation, poÀngterar Lars Sandman, professor i hÀlso- och sjukvÄrdsetik vid Linköpings universitet. Om det skulle handla om en mer lÄngvarig kris eller en krigssituation dÀr landet riskerar att inte ha en fungerande ledning kanske det skulle bedömas annorlunda, sÀger han.
ââDet hĂ€r Ă€r inte en tillrĂ€ckligt utsatt situation för att man ska göra ytterligare avsteg frĂ„n den hĂ€r etiska plattformen. Statsledningen Ă€r viktig i en krissituation men man kan ocksĂ„ argumentera för att personer som arbetar med sophĂ€mtning Ă€r viktiga, och personal inom kollektivtrafiken och mĂ„nga andra.
SvÄrt dra grÀnser
Ăven om det finns rimliga etiska skĂ€l att prioritera vissa samhĂ€llsviktiga grupper Ă€r det svĂ„rt att definiera dem och dra grĂ€nser för vilka som Ă€r viktigare Ă€n andra, och i vilket lĂ€ge, sĂ€ger Lars Sandman. Men han tror Ă€ndĂ„ att det skulle gĂ„ att göra nĂ„gon typ av teoretisk prioritering.
Men dÀr mÄste det ocksÄ vÀgas in att det för mÄnga viktiga grupper faktiskt Àr möjligt att jobba hemifrÄn, medan det Àr helt omöjligt för andra.
ââDet handlar ocksĂ„ om vad som uppfattas som legitimt hos befolkningen. Jag har inte sett nĂ„gra starka reaktioner pĂ„ att man vĂ€ljer att vaccinera vĂ„rdpersonal, kanske snarare tvĂ€rtom, sĂ€ger han.
ââDĂ€remot skulle det kunna bli starkare reaktioner om man vĂ€ljer politiker eller andra typer av funktioner, det mĂ„ste ocksĂ„ vĂ€gas in.