Nio av tio tunga fordon för snabba vid skolor

Nio av tio bussar och tunga lastbilar kördes för fort utanför skolor i en studie av yrkestrafik som Folksam gjort. Inte en enda buss höll fartgrÀnsen vid skolorna.
–Riktigt alarmerande, sĂ€ger Anders Kullgren, forskningschef pĂ„ försĂ€kringsbolaget.

NÀr Folksam mÀtte yrkestrafikens efterlevnad av fartgrÀnser i vÄras körde nio av tio fordon i den tyngsta klassen för fort vid skolor med 30-grÀns. Fordon i köer var dock undantagna frÄn mÀtningen. Arkivbild.

NÀr Folksam mÀtte yrkestrafikens efterlevnad av fartgrÀnser i vÄras körde nio av tio fordon i den tyngsta klassen för fort vid skolor med 30-grÀns. Fordon i köer var dock undantagna frÄn mÀtningen. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Trafik2021-08-31 05:00

Totalt ingick mer Ă€n 5 300 fordon i fartmĂ€tningen som skedde i Storstockholm och Uppsala, pĂ„ strĂ€ckor med olika fartgrĂ€nser.

Resultatet vid skolor, dÀr 30 kilometer i timmen var högsta tillÄtna hastighet, sticker ut. I kategorin tunga fordon, dÀr bussar och tunga lastbilar finns, körde 92 procent fortare Àn tillÄtet. NÀr samma mÀtning gjordes förra Äret var det 80 procent.

Om man ser pĂ„ alla sorters yrkestrafik, var det 79 procent som körde för fort vid skolorna – en markant ökning. I studien 2020 var andelen fortkörare "bara" 64 procent.

Å andra sidan hade den genomsnittliga övertrĂ€delsen sjunkit mellan mĂ€tningarna, frĂ„n 6,1 till 2,7 kilometer i timmen.

Bussar kördes i snitt 3,4 kilometer i timmen för fort vid skolorna. Ingen höll sig inom fartgrÀnsen.

– Att man inte respekterar hastighetsgrĂ€nsen vid skolor kĂ€nns förvĂ„nande, sĂ€ger Anders Kullgren.

Stabilt pÄ lÄg nivÄ

Som helhet, pÄ alla olika kontrollerade strÀckor, gav Ärets studie ungefÀr samma resultat som mÀtningen förra Äret. 70 procent av yrkestrafiken överskred gÀllande fartgrÀns. 24 procent, alltsÄ ett fordon av fyra, kördes mer Àn tio kilometer i timmen för fort.

Folksam har gjort motsvarande fartmÀtningar av yrkestrafik sedan 2018. DÄ körde 58 procent för fort. Sedan blev efterlevnaden av hastighetsgrÀnser sÀmre, och har nu "stabiliserats" pÄ en lÄg nivÄ.

Bland taxibilar kördes fyra av fem för fort i Ärets mÀtning. DÀrmed Àr taxi vÀrsta bransch, liksom tidigare Är.

– Jag tror att det handlar om ett invant mönster, sĂ€ger Anders Kullgren.

– Taxi jobbar med det hĂ€r problemet sedan fler Ă„r tillbaka, helt klart. Men vi ser ingen förbĂ€ttring i siffror, tyvĂ€rr.

Kollar inte köer

I dessa studier kontrolleras enbart fordon dÀr föraren haft möjlighet att köra i sin egen takt, sÄ kallad "opÄverkad trafik". I köer görs ingen fartmÀtning.

– Detta visar regelefterlevnaden, sĂ€ger Anders Kullgren om mĂ€tmetoden.

Om förarnas tankegĂ„ng Ă€r att "ingen trafik i vĂ€gen – dĂ„ kan jag köra lite fortare", sĂ„ ger trafikforskaren inte mycket för det.

– Man ökar risken att köra pĂ„ oskyddade trafikanter, framför allt vid skolor. Och man ökar skaderisken för den som blir pĂ„körd, framhĂ„ller Anders Kullgren.

MÀtningen har gjorts under dagtid pÄ vardagar. Folksam planerar att utvidga studien till flera delar av landet nÀsta Är.

Fakta: Yrkestrafik och fartgrÀnser

Studien gjordes i Storstockholm och Uppsala under mars, april och maj.

Farten mĂ€ttes pĂ„ fler Ă€n 5 300 fordon i yrkestrafik. Alla mĂ€tningar skedde dagtid pĂ„ vardagar.

Man har bara tagit med fordon dÀr föraren haft möjlighet att vÀlja hastighet. Trafik i köer ingÄr inte.

70 procent av fordonen kördes för fort. Motsvarande andel förra Äret var 71 procent.

24 procent, alltsÄ ett fordon av fyra, överskred fartgrÀnsen med mer Àn tio kilometer i timmen.

PÄ strÀckor vid skolor, med 30 kilometer i timmen som fartgrÀns, körde 79 procent för fort. Motsvarande andel förra Äret var 64 procent.

Folksam har gjort studien tillsammans med trafiksÀkerhetsorganisationen NTF.

Resultatet presenteras pÄ tisdagen vid det Ärliga Tylösandsseminariet om trafiksÀkerhet, som denna gÄng hÄlls digitalt. Seminariet arrangeras av MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!