Totalt ingick mer Àn 5 300 fordon i fartmÀtningen som skedde i Storstockholm och Uppsala, pÄ strÀckor med olika fartgrÀnser.
Resultatet vid skolor, dÀr 30 kilometer i timmen var högsta tillÄtna hastighet, sticker ut. I kategorin tunga fordon, dÀr bussar och tunga lastbilar finns, körde 92 procent fortare Àn tillÄtet. NÀr samma mÀtning gjordes förra Äret var det 80 procent.
Om man ser pĂ„ alla sorters yrkestrafik, var det 79 procent som körde för fort vid skolorna â en markant ökning. I studien 2020 var andelen fortkörare "bara" 64 procent.
à andra sidan hade den genomsnittliga övertrÀdelsen sjunkit mellan mÀtningarna, frÄn 6,1 till 2,7 kilometer i timmen.
Bussar kördes i snitt 3,4 kilometer i timmen för fort vid skolorna. Ingen höll sig inom fartgrÀnsen.
ââAtt man inte respekterar hastighetsgrĂ€nsen vid skolor kĂ€nns förvĂ„nande, sĂ€ger Anders Kullgren.
Stabilt pÄ lÄg nivÄ
Som helhet, pÄ alla olika kontrollerade strÀckor, gav Ärets studie ungefÀr samma resultat som mÀtningen förra Äret. 70 procent av yrkestrafiken överskred gÀllande fartgrÀns. 24 procent, alltsÄ ett fordon av fyra, kördes mer Àn tio kilometer i timmen för fort.
Folksam har gjort motsvarande fartmÀtningar av yrkestrafik sedan 2018. DÄ körde 58 procent för fort. Sedan blev efterlevnaden av hastighetsgrÀnser sÀmre, och har nu "stabiliserats" pÄ en lÄg nivÄ.
Bland taxibilar kördes fyra av fem för fort i Ärets mÀtning. DÀrmed Àr taxi vÀrsta bransch, liksom tidigare Är.
ââJag tror att det handlar om ett invant mönster, sĂ€ger Anders Kullgren.
ââTaxi jobbar med det hĂ€r problemet sedan fler Ă„r tillbaka, helt klart. Men vi ser ingen förbĂ€ttring i siffror, tyvĂ€rr.
Kollar inte köer
I dessa studier kontrolleras enbart fordon dÀr föraren haft möjlighet att köra i sin egen takt, sÄ kallad "opÄverkad trafik". I köer görs ingen fartmÀtning.
ââDetta visar regelefterlevnaden, sĂ€ger Anders Kullgren om mĂ€tmetoden.
Om förarnas tankegĂ„ng Ă€r att "ingen trafik i vĂ€gen â dĂ„ kan jag köra lite fortare", sĂ„ ger trafikforskaren inte mycket för det.
ââMan ökar risken att köra pĂ„ oskyddade trafikanter, framför allt vid skolor. Och man ökar skaderisken för den som blir pĂ„körd, framhĂ„ller Anders Kullgren.
MÀtningen har gjorts under dagtid pÄ vardagar. Folksam planerar att utvidga studien till flera delar av landet nÀsta Är.