Utredning klar: RÄdde kaos pÄ Trafikverket

Det rÄdde totalt kaos pÄ Trafikverket och andra myndigheter under inledningen av kökaoset pÄ E22 i januari. Det var oklart vem som fick göra vad och Trafikverket hade under flera timmar ingen uppfattning om hur allvarligt lÀget var. Den bilden framtrÀder ur Trafikverkets egen rapport.

Kökaoset pĂ„gick 3–4 januari. HĂ€r Ă€r bandvagnar och polis pĂ„ plats för att fĂ„ loss fordon som fortfarande satt fast eftermiddagen 4 januari.

Kökaoset pĂ„gick 3–4 januari. HĂ€r Ă€r bandvagnar och polis pĂ„ plats för att fĂ„ loss fordon som fortfarande satt fast eftermiddagen 4 januari.

Foto: Johan Nilsson/TT

Trafik2024-03-26 07:26

Trots flera rapporter om stillastÄende bilar pÄ E22 vÀljer Trafikverket att inte agera.

Totalt tar det cirka Ätta timmar frÄn det att Trafikverket tar emot det första samtalet om stoppet till att en aktörsgemensam samverkan inleds.

– Det tog för lĂ„ng tid att förstĂ„ vidden av problemet. Vi fick flera samtal om incidenter, men vi förstod inte att alla fordon var pĂ„ E22, sĂ€ger Anna Wildt-Persson, regional direktör pĂ„ Trafikverket.

HÄller inte med

En oberoende utredning bestÀlld av LÀnsstyrelsen SkÄne slÄr fast att Trafikverket Àr ytterst ansvarigt för att sÀkerstÀlla att vÀgarna Àr framkomliga och sÀkra Äret om, och att det dÀrför förefaller "uppenbart att Trafikverket Àr den aktör som borde ha tagit ansvar för att leda krishanteringen pÄ E22".

Anna Wildt-Persson delar inte den bilden:

– Vi leder inte nĂ„gra operativa insatser. VĂ„rt ansvar Ă€r att tillhandahĂ„lla plogning och samordna trafikinformation. Det finns andra myndigheter som har det operativa ansvaret.

"Behöver bli bÀttre"

Enligt Wildt-Persson delar flera aktörer pÄ ansvaret för kaoset pÄ E22.

– Det finns ett ansvar att hĂ„lla en vĂ€g framkomlig och det faller pĂ„ Trafikverket. Sedan finns det ett ansvar att leda arbetet pĂ„ plats. Det faller pĂ„ rĂ€ddningstjĂ€nsten och polis. LĂ€nsstyrelsen kan samverka i ett senare skede.

Vem kommer att leda arbetet i framtiden?

– I Sverige har vi en krisberedskap dĂ€r flera myndigheter samverkar. Vi alla behöver bli bĂ€ttre pĂ„ att förstĂ„ varandras ansvarsomrĂ„den, sĂ€ger Anna Wildt-Persson.

Ingen Àr nöjd

I intervjuer frÄn utredningen riktas hÄrd kritik mot Trafikverket.

– Alla aktörer tĂ€nkte att Trafikverket hade lead, utom Trafikverket sjĂ€lva, sĂ€ger en chef pĂ„ lĂ€nsstyrelsen, enligt minnesanteckningarna som P4 Malmö tagit del av.

– Det Ă€r inte nĂ„gon som varit inblandad i det hĂ€r som kĂ€nner sig nöjd. Det Ă€r tydligt att det finns brister och vi behöver gĂ„ till botten med varje aktör, sĂ€ger lĂ€nsöverdirektör Ola Melin pĂ„ LĂ€nsstyrelsen SkĂ„ne.

Fler Ă€n 1 000 fordon fastnade i snökaoset pĂ„ E22 mellan Hörby och Kristianstad 3–4 januari. Vissa blev sittande i ett helt dygn. Trots vĂ€dervarningar i förvĂ€g hölls samtliga vĂ€gar och pĂ„farter öppna.

Fakta: Detta hÀnde pÄ E22

10.38: Polisen fÄr in larm om att lastbilar fastnat pÄ E22. Först 40 minuter senare skickas första polisbilen ut.

12.47: Trafikverket noterar stoppet i sina system. PÄfarten till E22 Àr fortfarande inte avstÀngd.

15.09: Trafikverket konstaterar att bÀrgare som tidigare skickats ut inte har kommit fram. RÀddningstjÀnsten i Kristianstad har fortfarande inte larmats.

16.40: Polisen börjar fÄ grepp om omfattningen och konstaterar att över 100 fordon sitter fast.

18.30: Ansvariga myndigheter hÄller ett gemensamt möte och Försvarsmaktens bandvagnar kallas in.

20.00: RÀddningstjÀnsten riktar in sig pÄ att evakuera personer. Flera utsÀnda polispatruller sitter sjÀlva fast i kön.

23.01: Försvarsmaktens bandvagnar börjar anlÀnda.

Under natten vet man fortfarande inte exakt hur mÄnga bilar som sitter fast. RÀddningstjÀnsten fÄr inte tag pÄ alla plogbilar, och nÀr morgonen gryr beskrivs lÀget fortfarande som anstrÀngt.

4 januari, 11.30: Ett dygn efter första larmet har alla som vill lÀmna E22 kunnat evakueras. Det tar dock totalt 50 timmar innan vÀgen kan öppnas igen.

KĂ€lla: SVT Nyheter

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!