Dataspel och Tiktok kan dra ned skolresultat

Det finns en stark koppling mellan mycket dataspelande eller tiktokande pÄ fritiden och sÀmre skolresultat, enligt en ny rapport frÄn Skolverket. Den negativa effekten mÀrks redan frÄn nÄgon timmes anvÀndning per dag.

Mycket skÀrmtid kvÀllar och helger riskerar skolresultaten. Arkivbild.

Mycket skÀrmtid kvÀllar och helger riskerar skolresultaten. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB

Utbildning2024-06-19 07:34

Mycket tid framför skÀrmen har sina risker. FolkhÀlsomyndigheten har i dagarna pekat pÄ att barns och ungdomars digitala medieanvÀndning pÄverkar sömn, relationer och fysisk aktivitet negativt.

Nu visar Skolverket att det pÄ liknande sÀtt finns en tydlig koppling mellan skÀrmtid pÄ fritiden, vikt Ät exempelvis Fortnite eller Tiktok, och skolresultat. Det handlar om 15-Äringar och hur de presterade i matematik, lÀsning och naturvetenskap i kunskapsmÀtningen Pisa 2022.

– Det blev ett lĂ€gre resultat i Pisa redan frĂ„n en timmes anvĂ€ndning av sociala medier per dag, sĂ€ger Pernilla Jonsson, enhetschef vid Skolverket.

Inget klart samband

Datorer och andra digitala lÀrverktyg Àr ocksÄ en sjÀlvklarhet pÄ de flesta skolor. Men hur anvÀndningen i undervisningen pÄverkar resultaten Àr svÄrare att slÄ fast, enligt Skolverket. Det finns inga entydiga samband.

Lagom tycks vara bÀst, sett i antal timmars anvÀndning per dag. I alla fall har elever som anvÀnder dator, padda eller mobil tre-fyra timmar per skoldag bÀttre Pisaresultat Àn de som hade fler timmar, eller fÀrre.

– Men man ska inte stirra sig blind pĂ„ antalet timmar. Det handlar ju ocksĂ„ om hur de digitala lĂ€rverktygen anvĂ€nds och till vad, sĂ€ger Pernilla Jonsson.

Detta Àr dock inget som studien kan besvara, inte heller vilken kompetens eller förmÄga lÀrarna har.

– Vad man kan sĂ€ga Ă€r att det Ă€r komplext. SkĂ€rmar kan bĂ„de vara frĂ€mjande för kunskapsinhĂ€mtningen, och ett distraktionsmoment.

"Behöver hjÀlp"

Till bilden hör ocksĂ„ att de flesta svenska 15-Ă„riga elever anvĂ€nder digitala verktyg för annat Ă€n lĂ€rande upp till en timme per skoldag, pĂ„ raster eller lektioner. Var femte elev svarar att aldrig eller nĂ€stan aldrig stĂ€nger av meddelanden frĂ„n sociala medier under lektioner. Fyra av tio vittnar om att de distraheras av meddelanden till dem pĂ„ nĂ€stan varje mattelektion – men Skolverket ser inget, eller bara ett svagt samband mellan dessa distraktioner och Pisaresultaten.

Sammanfattningsvis pekar alltsÄ Skolverkets rapport pÄ att det Àr skÀrmtiden utanför skolan som har en tydlig koppling till skolresultaten.

– 15-Ă„ringar behöver hjĂ€lp att begrĂ€nsa anvĂ€ndningen av sociala medier och dataspel. Men det Ă€r ocksĂ„ viktigt att de fĂ„r lĂ€ra sig sjĂ€lvreglering, alltsĂ„ att lĂ€ra sig en ansvarsfull anvĂ€ndning. Alla vuxna runt eleverna Ă€r viktiga hĂ€r, sĂ€ger Pernilla Jonsson.

Fakta: Pisa 2022

De svenska elevernas resultat i den internationella kunskapsmÀtningen Pisa 2022 sjönk kraftigt i matematik och lÀsförstÄelse, jÀmfört med 2018.

Det tredje kunskapsomrÄdet, naturvetenskap, visad ocksÄ en försÀmring, men inom felmarginalen.

LÀs- och matematikresultaten hamnade dÀrmed Äter pÄ samma rekordlÄga nivÄ som 2012.

Trots tappet placerade sig Sverige fortfarande över OECD-snittet, eftersom flertalet andra lÀnder ocksÄ backade.

Pandemin, med skolstÀngningar, har angivits som en orsak till den globala tillbakagÄngen.

Andra orsaker som lyfts, nationellt och internationellt, Àr ökande kvalitetsskillnader mellan skolor och bristande disciplin och studiero.

KĂ€lla: OECD/Skolverket


Fakta: AnvÀndning av digitala verktyg

I en ny rapport har Skolverket jÀmfört 15-Äringars anvÀndning av digitala verktyg med Pisaresultatet 2022. Studien har ett nordiskt perspektiv.

NÄgra resultat:

AnvÀndningen av digitala verktyg i skolarbetet varierar stort, frÄn inte alls till hela skoldagen. Vanligaste svarsalternativet Àr upp till tre timmar.

TvÄ tredjedelar av eleverna anvÀnder inte alls digitala verktyg för nöjes skull under skoldagen, eller högst en timme.

AnvÀndningen av digitala verktyg Àr mer utbredd i Norden jÀmfört med OECD-snittet. Den största anvÀndningen finns i Danmark.

Det finns ett starkt samband mellan mycket skÀrmtid pÄ fritiden och svagare kunskapsresultat. Skolverket pÄpekar dock att det inte gÄr att slÄ fast orsak och verkan. Det kan vara redan svagpresterande elever som lÀgger mest tid pÄ dataspel och sociala medier.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!